Annonce
Danmark

Nødråb fra embedsfolk: Der er for lidt tid til reformerne

Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix

Embedsfolk bliver presset af et for højt tempo i reformprocesserne, viser Djøf-rundspørge.

De mange politiske reformer fra skiftende regeringer i dansk politik presser embedsfolkene, der ikke har nok tid til at implementere dem.

Det viser en ny rundspørge fra fagforeningen Djøf, der har fået svar fra 400 af dens medlemmer i ministeriernes departementer.

I undersøgelsen svarer 60 procent, at de er enige i, at der ikke er tid nok til at implementere de politiske initiativer.

Adspurgt til det konkrete arbejde med reformerne svarer 42 procent, at forberedelsesarbejdet ikke var grundigt nok.

Formand i Djøf Henning Thiesen beder politikerne om at skrue ned for tempoet. Den mangeårige reformiver presser embedsfolkene, vurderer han.

- At 60 procent siger, at der ikke er tid nok til arbejdet med de reformer, der skal laves, det synes vi er relativt tydelig tale og et ganske højt tal. Vi har sagt det igennem længere tid, og nu synes jeg, vi har yderligere dokumentation for det.

- Tempoet i reformprocesserne i Danmark bør sættes ned, siger Henning Thiesen.

Han understreger, at reformerne er -og har været vigtige for Danmark. Og selv om det går for hurtigt, er det ikke ensbetydende med, at fagforeningen eller medlemmerne er imod reformer.

- Men tempoet skal også være sådan, at alle kan følge med, således der er tid til omtanke og faglig afprøvning, siger Henning Thiesen.

Han nævner Skat i de seneste 10-15 år som det mest udtalte eksempel på, at for mange reformer på samme tid kan få embedsfolkene ud af balance.

Djøf-formanden vurderer, at regeringen er opmærksom på det problem, som undersøgelsen viser.

I forståelsespapiret fra regeringsdannelsen i juni står der blandt andet, at "en ny regering vil tage initiativ til en kritisk gennemgang af udvalgte reformer".

- Jeg tror også, det er vigtigt, man ikke indhøster de gevinster, man synes, man kan se ved at gennemføre en reform, før reformen er på plads.

- Og så er det meget vigtigt, man inddrager medarbejderne i processerne, fordi de har forstand på det. Jeg siger ikke, man ikke gør det i dag, men måske kunne man gøre det i højere grad, siger han.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce