Annonce
Erhverv

Nødhavn: Lindø klar med husly til skibe i nød

De danske havne er ved at tælle sammen og lave en opgørelse af, hvad de kan tilbyde af kajplads til fartøjer, der af en eller anden årsag får brug for at komme i havn på grund af den igangværende corona-krise. Billedet her er fra anlæggelsen af den nye havneterminal på Lindø port of Odense. Arkivfoto: Michael Bager
De danske havne er ved at gøre op, hvad de har af ledig kapacitet, hvis for eksempel et krydstogtskib får brug for at komme i havn på grund af coronakrisen. Vi kan jo ikke lade dem ligge i rum sø, siger Lindø-direktør Carsten Aa.

Fyn: Lindø port of Odense er klar til at række hånden og havnen frem til skibe, som kommer i knibe på grund af den verdensomspændende coronakrise, der blandt andet har givet flere krydstogtskibe store anløbsvanskeligheder.

Carsten Aa er direktør for Lindø port of Odense, men også formand for brancheorganisationen Danske Havne, og her er de enkelte havne i gang med at gøre op, hvad de må have af ledig kajkapacitet.

- Vi kan komme til at stå i en situation, hvor skibe løber tør for brændstof og proviant, og dem kan vi altså ikke efterlade i rum sø. Hvis der f.eks ligger et stort fragtskib i Østersøen, så er det jo utilstedeligt, at han skal til Middelhavet, fordi det er der, han egentlig hører hjemme, siger Carsten Aa.

- Nok skal vi prøve at opretholde produktionen for at holde gang i samfundet, men vi har også et menneskeligt perspektiv, og derfor er vi i vores organisation i gang med at samle trådene og se, hvad vi har af ledig plads i en periode, tilføjer havnedirektøren.

Annonce

Hvis der f.eks ligger et stort fragtskib i Østersøen, så er det jo utilstedeligt, at han skal til Middelhavet, fordi det er der, han egentlig hører hjemme.

Carsten Aa, direktør, Lindø port of Odense

Inderhavnen i spil

Lindø port of Odense vil formentlig kunne tage inderhavnen i brug, mens den nye havneterminal endnu ikke er så langt, at den kan anvendes til formålet. Og skulle et karantæneramt krydstogtskib eksempelvis få brug for at komme i havn, må det blive i et samarbejde med de danske sundhedsmyndigheder.

- Hvis vi skulle kommer dertil, så kan vi have skibe til kaj og afspærre i inderhavnen, og så skulle det naturligvis ske i samarbejde med de danske sundhedsmyndigheder, og hvad der ellers skal inddrages. Det må kunne lade sig gøre, hvis det bliver nødvendigt. Vi kan ikke sende skibe i nød hele verden rundt, fordi vi ikke vil vide af dem, og hele krydstogtmarkedet er specielt. En færge på en lukket overfart har en færgehavn at gå i - det har krydstogtskibene ikke, siger Carsten Aa.

Kan mærke, krisen breder sig

På Lindø mærkes det nu tydeligt, at coronakrisen har bredt sig til hele verden.

- Det er tydeligt, at virksomhederne går ned i kadence. Vi er gået fra, at der om morgenen holdt lastbiler 500 meter op ad vejen til, at der nu holder nogle få lastbiler om morgenen. Vareflowet er der, men slet ikke i samme omfang som før, siger Carsten Aa, der på havnens vegne selv sætter alt i gang, der kan sættes i gang for på den måde at holde underleverandører i live.

- Vi kører løs med alt, hvad vi kan køre løs med, og som er forsvarligt at køre løs med. Vi vil jo også gerne have de underleverandører om et halvt år, understreger han.



_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce