x
Annonce
Odense

Næsten tomme gader: Corona-nedlukning giver mere plads til letbanebyggeri

Arbejdet med at bygge Odenses letbane fortsætter, mens meget andet i byen ligger stille. Foto: Michael Bager
Byen er gået i stå, men letbanebyggeriet fortsætter, og Odense Kommune er klar til at give letbanen tilladelse til at øge aktiviteten, lyder det fra by- og kulturrådmand Jane Jegind (V). - Vi kan lige få godt vende situationen til noget positivt, siger hun.

Skolerne holder lukket, mange arbejder hjemme, og alt fritids- og foreningsliv er sat på pause. Store dele af Odense er på standby på grund af corona-pandemien, men arbejdet med at etablere byens kommende letbane fortsætter ufortrødent.

"Letbanens entreprenører fortsætter arbejdet i overensstemmelse med de retningslinjer, som de danske myndigheder har udstukket. Der er ikke noget letbanearbejde, som ligger stille på nuværende tidspunkt", oplyser letbanekontoret.

Står det til by- og kulturrådmand Jane Jegind (V), må Odense Letbane faktisk gerne udnytte situationen og skrue op for arbejdet i den kommende tid, så længe det kan foregå i tråd med sundhedsmyndighedernes anbefalinger. De første tilladelser til, at Odense Letbane kan øge aktiviteten i byens gader er derfor allerede givet, oplyser rådmanden.

- Kommer de (Odense Letbane, red.) med flere ønsker, så ser vi også konstruktivt ind i det, siger Jane Jegind.

Annonce

Letbane til 3,5 milliarder kroner

Anlægsbudgettet for Odense Letbane er - ifølge det seneste udmeldte - 3,579 milliarder kroner.
Beløbet steg i november sidste år med 180 millioner kroner. Problemerne med tidsnok at få lagt låg på Thomas B. Thriges Gade-parkeringskælderen, som letbanen skal køre over, blev angivet som årsagen.
Egentlig skulle Odense Letbane have været indviet i slutningen af i år.
Men i februar 2019 kom det frem, at projektet var blevet forsinket på grund af TBT-projektete problemer med at få lagt låg på den sidste del af p-kælderen.
Sidenhen har vist sig, at forsinkelsen betyder, at letbanen først åbner otte måneder senere, altså senest 1. september 2021.

Markant mindre trafik

Normalt udspiller der sig en dialog, nogle ville kalde det et tovtrækkeri, mellem Odense Letbane og By- og Kulturforvaltningen omkring vilkårene for, hvor meget eller lidt letbanebyggeriet må fylde i gaderne.

Det typiske billede er, at letbanen ønsker de bedst mulige betingelser for at udføre arbejdet så effektivt som muligt, mens By- og Kulturforvaltningen nogle gange trækker i modsat retning. Forvaltningens rolle er nemlig også at sikre, at byen kan fungere trafikalt, mens letbanen anlægges, og det kan for eksempel konkret have betydning for, om en vej må spærres af eller for hvor længe, den må spærres af.

Men for tiden kan By- og kulturforvaltningen konstatere, at trafikken i byen er kraftigt reduceret. Og selv om corona-baggruden er beklagelig, giver det muligheder, som Odense lige så godt få det optimale ud af, mener både forvaltning og rådmand.

- Tilgangen er, at vi kan lige så godt udnytte de muligheder, der ligger i, at vi i mands minde ikke har haft så lidt trafik i byen som nu. Så beskeden fra os er: Ud og grave på vejene, hvis I har muligheden, og det kan foregå i overensstemmelse med sundhedsanbefalingerne fra myndighederne, siger Jane Jegind og tilføjer, at "alt det, der normalt foregår i sommerferien, kan med fordel i stedet foregå nu".

Tilbuddet om mere frie rammer end normalt gælder i øvrigt ikke kun letbanen, men også forsyningsselskaberne, der har rør og ledninger liggende i jorden under byens gader, understreger rådmanden.

- Vi opfordrer til at sætte aktiviteter i gang nu. Det er til alles fordel. Dels skaber det aktivitet i samfundet i en svær tid, og desuden er det lettere at håndtere, fordi der er mere plads.

Har givet entreprenører besked

Odense Letbane er på grund af signalerne fra Odense Kommune gået i gang med at undersøge mulighederne for at få sat mere arbejde i gang.

Letbanekontoret har givet sine entreprenører besked om, at de må vurdere, om der er mandskab til, at de kan øge aktivitetsniveauet under de retningslinjer, der er givet fra staten og myndighederne, "da kommunen formentligt vil se velvilligt på dette".

"Samtidig holder vi som bygherre selvfølgelig øje med, at såvel varer som personale, der i givet fald skal over landegrænsen foregår i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer. Hensynet til at undgå smittespredning og dermed redde menneskeliv vejer højest", oplyser Odense Letbane.

Hvor meget ekstra arbejde, der kan sættes i gang nu, har Odense Letbane fredag endnu ikke overblik over. Uumiddelbart er der dog ingen forventning om, at de nye muligheder for at fylde mere i gaderne, ligefrem kan få betydning for letbanens indvielsesdato, som ifølge den seneste udmeldte dato bliver "senest 1. september 2021".

"Åbningstidspunktet er uændret forventeligt efteråret 2021. Vi må vurdere situationen, når vi kommer på den anden side af coronakrisen. Igen – hensynet til at undgå smittespredning vejer højest", lyder det fra Odense Letbane.

De første testkørsler ventes at gå i gang i april, men der er ikke sat præcis dato på, oplyser letbanens kommunikationsafdeling.

Flere steder er der sat køreledninger op. Blandt andet her mellem på strækningen Hestehaven og Parkering Odense Syd. Foto: Christian Nordholt
De første stationer begynder så småt også at tage sig færdige ud. Her Parkering Syd. Foto: Christian Nordholt
På Nyborgvej er det arbejdet med at opsætte kørestrøm, som blandt andet mangler at blive udført. Foto: Christian Nordholt
Foran Odense Banegård Center er arbejdet i fuld gang. Foto: Michael Bager
Området ved kontrol- og vedligeholdelsescentret, hvor letbanetogene kan skal "overnatte", når de ikke er i drift. Foto: Christian Nordholt
Ved det kommende supersygehus skærer letbanen direkte igennem sygehusets byggeplads. Foto: Christian Nordholt
På Campusvej er der nu senest blevet opstillet master til kørestrøm. Foto: Christian Nordholt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce