Annonce
Sport

Næste års Tour de France rammer bjergene tidligt

Gonzalo Fuentes/Reuters
Allerede på 2. etape skal næste års Tour de France-felt op ad de første stigninger.

Bjergrytterne skal have smurt kæden fra start i næste års udgave af Tour de France, der begynder i Sydfrankrig.

Ruten blev tirsdag præsenteret i Paris, og allerede på 2. etape skal feltet op ad tre stigninger og 3700 højdemeter i området omkring Nice.

Den første uge, der tidligere var reserveret til sprinterne, byder på to bjergafslutninger i et forsøg på at lokke de store navne tidligt i aktion.

- Vi har forsøgt at gøre det så spændende som muligt, men det er rytterne, der skaber løbet, siger løbsdirektør Christian Prudhomme ifølge nyhedsbureauet AFP.

Der er altså lagt op til en Tour, der skal favorisere bjergryttere, ligesom det var tilfældet i den seneste udgave af det franske etapeløb, der blev vundet af den colombianske klatrer Egan Bernal.

I alt rummer Tour de France-ruten otte deciderede bjergetaper og 29 stigninger i fem forskellige bjergområder, og bjergene er spredt ud over hele løbet.

Seks etaper slutter på toppen af en stigning, men Tour-fans kommer til at kigge langt efter de mest sagnomspundne bjerge.

Hverken Alpe d'Huez, Mont Ventoux, Col du Tourmalet eller Col du Galibier er en del af løbet næste år.

Ruten indeholder kun én enkeltstart, som tilmed slutter på toppen af den seks kilometer lange La Planche des Belles Filles, der byder på sektioner med voldsomme stigningsprocenter.

Den 36 kilometer lange tidskørsel er placeret på løbets næstsidste dag, og det er her, næste års vinder vil blive fundet, inden Touren slutter på traditionel facon med paradeetapen til Champs-Èlysèes i Paris.

De 21 etaper strækker sig over i alt 3470 kilometer. Den 218 kilometer lange 12. etape er løbets længste.

Løbet bliver 107. udgave af Tour de France. Det begynder 27. juni i Nice og slutter i Paris 19. juli.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce