Annonce
Livsstil

Når vi vil det hele, når vi kun det halve

Illustration: Pernille Helmig
Annonce

Når vi vil det hele, når vi kun det halve. Og vi er ofte ikke helt nærværende eller til stede i det, vi gør, selv om det ikke er det, vi inderst inde ønsker.

Den seneste tid har måske givet dig mulig for at reflektere lidt ekstra over, hvad du gerne vil, og måske også, hvad der ikke længere tjener dig. Måske er du ved at tage hul på en helt ny livsstil, og alle de nye planer og tanker virker lidt overvældende.

Vil vil gerne være supersunde, i form, succesfulde og glade. Vi vil være fantastiske (bedste)forældre, kærester, døtre og kolleger på samme tid. Vi vil også gerne leve mere bæredygtigt, skifte karriere, have lavet en stor køkkenhave og sat huset i stand. Og det hele skulle helst være sket i går, ikke sandt?

For mange ting på vores to-do-lister, for mange deadlines og ikke mindst egne høje forventninger kan i stedet for at inspirere ende med at stresse os.

Mange begynder at slå sig selv oven i hovedet ved ikke at føle sig tilstrækkelige, når de ikke når alt det, de gerne vil. Det bliver til en ond cirkel. Dog er det en cirkel, der kan brydes, hvis du prioriterer tid til refleksion og tid til at mærke efter og til at være selektiv med, hvad der er og føles vigtigt for dig. Ikke for alle andre, men for dig.

Vil vi det hele og har for mange jern i ilden, kan alle de gode intentioner godt strande. Det hele kan virke overvældende, og vi ved pludselig ikke, hvor vi skal begynde eller slutte. Er tingene uoverskuelige, har vi tendens til at finde på overspringshandlinger og udsætte det, vi ellers så gerne vil, og det er ærgerligt.

Nye vaner og mål kræver dit fokus og din energi, og er den brændt af på alt andet, der ikke er relevant, eller forkerte valg, er der ikke noget af den gode energi tilbage til det vigtige - og til dig selv.

Jeg oplever tit, at folk brænder deres lys i begge ender, fordi de vil det hele.

Når du ønsker at gøre nye ting og danne nye vaner, er det ikke nødvendigvis en god idé at gå “all-in”. Læn dig i stedet ind i det nye og lad de inspirerende tanker lande hos dig på en måde, hvor det ikke stresser dig, og hvor du giver dig selv lov til at mærke efter, hvad der er det næste naturlige skridt for dig.

De fleste holder af følelsen af at have udrettet noget. Det giver dem en følelse af stolthed, mening, styrke og måske endda en følelse af at være vigtig eller meningsfuld. Husk, at du er vigtig - også midt i travlheden. Det er afgørende, at du ikke presser dig selv for meget. Find en balance, der virker for dig.

Fælden ligger ofte i vores vaner og i det, vi plejer. Kører vi med 100 kilometer i timen i mange år, kan vi have svært ved at sætte tempoet ned uden at føle os konstant bagud med dårlig samvittighed. Er vi vant til at knokle på, kan vi glemme os selv og de vigtige åndehuller, der er essentielle for vores succes i livet.

Vi tænker ikke altid over det, men der er en anden vej. En vej, der føles mere harmonisk for både hoved, krop og hjerte.

Træn din bevidsthed, så alt, du gør, ikke bliver gjort på autopilot eller af gammel vane. Vær bevidst om, hvad og hvorfor du vælger det, du gør. Ved at være bevidst, lytte og agere anderledes får du brugt tiden og livet mere konstruktivt og meningsfyldt.

Tip til at prioritere

1. Gør det “sure” først. Få det sure overstået, og du vil føle dig ovenpå resten af dagen. Få sendt den mail, få taget det svære opkald, få løbet den tur og lavet den der sunde madpakke.

2. Gør noget nyt. Ønsker du andre resultater, end du før har opnået, må du gør noget nyt. Gå til venstre, hvor du før gik til højre, stå tidligt op, gå tidligere i seng, se mindre tv og sig nej til det, der dræner dig. Vær selektiv med det og dem, du omgiver dig med.

3. Taknemmelighed. Forskning viser, at taknemlighed gavner både vores fysiske, mentale og sociale velvære. Det reducerer negative følelser såsom depression, vrede og utilfredshed. Og det forbedrer din beslutningsproces.

Man har også fundet ud af, at træner man sin taknemmelighed og følelsen af at være taknemmelig, gør det os mere rolige, mindre stressede og mere nærværende i livet. Det sænker blodtrykket. Taknemmelighed er godt for din sundhed og gør det nemmere at se og mærke glæde, lethed og kærlighed til livet.

Reflekter over

Hvilke følelser ønsker du i dit liv og hvilken type liv ønsker du.

Hvilke ting skal du gøre først i dag for at komme tættere på dit overordnede mål.

Hvilken daglig handling du skal gøre, der får dig tættere på det, du ønsker.

Hvordan du kan lave mikromål.

Hvordan du kan rose og anerkende dig selv undervejs og beløn dig selv.

Hvordan du kan få hjælp ved at se på, hvor du eventuelt kan uddelegere opgaver eller bytte tjenester.

Hvordan du kan tænke kreativt og gå nye veje.

Hvordan du kan lade dig inspirere af andre, der kan det, du gerne vil, eller har det. du beundrer.

Hvordan du kan lave aftaler med en ven om at holde dig ansvarlig og minde dig om, hvad du gerne vil.

Hvordan du kan lave daglige, sunde rutiner, der giver dig mulighed for både at lade op og få udrettet noget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Havde ingen symptomer på første skoledag: Elev på Brenderup-skole er testet positiv for corona

Middelfart For abonnenter

Lovændring kan bane vejen for boliger i Gamborg: Der skal være noget til både børnefamilier, sølvbryllup-segmentet og de ældre

Annonce