Annonce
Debat

Når sjællænderne kan få bane til Ringsted, kan vi vel også få en til Billund

Billundbanen: Det koster en del penge at bygge ny jernbane, men når øst Danmark kan få bygget en ny bane fra Ringsted via Køge til København, kan vi her i vest Danmark vel også få en ny jernbane til Billund lufthavn og videre nordpå.

Skrot jernbanebroen over Vejle Fjord, og brug nogle af de sparede penge på en fremtidssikret løsning til Billund og Danmarks næststørste lufthavn. En løsning, der rækker flere generationer ud i fremtiden. Så får flere gavn af investeringen. Prisen bliver under det halve, som jernbanebroen vil koste.

Men hvordan skal linjeføringen være?

Banestykket fra Vejle til Jelling skal det opgraderes og til hvad? Eller skal det forblive som det er, for så bliver det ikke nogen hurtig forbindelse til Billund.

Banen er enkeltsporet og snor sig gennem Grejsdalen, der er flere niveauoverkørsler, og hastigheden er i dag 70 km/t.

Hvis du kører til Billund i bil, er der vist ikke ret mange der kører op gennem Grejsdalen og til Jelling, for derefter at svinge mod Billund.

Det var på tale med en letbane direkte til Billund. Hvad med en ”rigtig” jernbane med to hovedspor fra Vejle til Billund?

Der skal så findes en løsning med at få banen ud af Vejle. Det kunne være en overdækket banegrav eller en højbane, men det må komme an på en nærmere undersøgelse, men er banen først ude af Vejle, kan den i store træk følge motortrafikvejen i direkte linje til Billund for derefter at gå mod nord og tilsluttes den eksisterende bane syd for Give. Således kunne Billund blive en station direkte på strækningen mellem Struer og Vejle. I stedet for den stikbaneløsnin,g der er foreslået, så undgår passagerer fra hele Nordvestjylland at skulle skifte tog.

Hvis den nye bane tilsluttes den eksisterende bane syd for Give, kan banestykket fra Jelling mod Give nedlægges. Problemet med jernbaneoverkørslen af Fårupvejen i Jelling er løst. Banen gennem Grejsdalen kan forblive som den er. Jelling tilsluttes regionaltogs strukturen i trekantområdet med timedrift og stop ved Vejle Sygehus og der kan stadig som turistattraktion, køres med veterantog gennem Grejsdalen og endelig var der måske en mulighed for at Grejsdal station kunne genopstå.

Politikerne taler ofte om at trække i arbejdstøjet, her er nogle ideer, så nu er der mulighed for at smøge ærmerne op og vise, I tænker fremad og langsigtet.

Annonce
Ejgil Drejer Rasmussen
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

På vej mod store temperaturstigninger: Bliv klogere på Middelfarts klimaløsninger - og find ud af, hvordan du kan hjælpe til

Læserbrev

Venstre efterrationaliserer om Thomas B. Thriges Gade

Læserbrev: I søndagens avis har odenseredaktør Erik Thomsen begået en spændende analyse af det netop indgåede budgetforlig i Odense. I særdeleshed blev det spændende i sidste afsnit, hvor man kunne læse at "hos Konservative husker man alt for godt valget i 2013, hvor Venstre med en mærkesag om en reel gennemkørsel via de nye p-kældre i centrum fik et kanonvalg". Det er vist kun Venstre, der husker det sådan. Og derfor ret mystisk, at redaktøren, ukritisk, viderebringer en påstand som Venstres politiske ordfører fremførte ved førstebehandling af budgettet. Der er som minimum tale om efterrationalisering, når Venstre pludselig hævder at have gået ind for reel gennemkørsel via den nye p-kælder i Thomas B. Thriges Gade. Og det kunne redaktøren nemt have konstateret, hvis han havde orket at se sin egen avis fra 2013 igennem. For eksempel ville han have set, at Venstre den 30. januar 2013 stemte imod overhovedet at lave en VVM undersøgelse for hele Thomas B. Thriges Gade projektet. Og uden VVM undersøgelse intet projekt. Ellers kunne han have læst det debatindlæg, som Bo Libergren og Lars Chr. Lilleholt skrev den 17. februar 2013, hvor der stod "den bedste løsning er, for os at se, en tosporet vej sammen med letbanen over jorden, hvor der byfortættes op til". Altså ingen gennemkørsel gennem p-kælderen, men en vej ovenpå jorden. Og så var der den artikel, som journalist Rune Blichfeldt skrev den 8. november 2013, hvor holdningerne til Thomas B. Thriges Gade blev ridset op "mens Konservative og Dansk Folkeparti begge taler om reel gennemkørsel, står begge partier samtidig fast på at gennemføre den nuværende løsning… Venstre, der i sin tid stemte for aftalen, men senere trak sig ud af forliget, vil derimod ændre den plan, der foreligger, så der også fremover kan køre biler på overfladen i to spor - et i hver retning". Det er altså på ingen måde rigtigt, at Venstre havde en mærkesag om reel gennemkørsel gennem p-kælderen. Det er en løgn, som Venstre behændigt prøver at lancere nu, hvor projektet begynder at ligne en succes. Venstre ville fastholde en vej ovenpå jorden. Og stemte kun af nød for Det Konservative Folkepartis forslag om reel gennemkørsel via p-kælderen i 2014 – efter valget. Det er på sin vis forståeligt, at Venstre lyver om deres politik. Men det er skuffende, at avisen ukritisk viderebringer løgnen, så den får et skær af sandhed.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce