Annonce
Rejser

Når flyrejsen bliver forsinket: 3 ting, du skal vide

Man har ret til kompensation ved større flyforsinkelser, hvis man flyver fra en EU-lufthavn eller skal flyve fra et ikke-EU-land med et selskab registreret i EU. Foto: Colourbox

1 Rettigheder

Du har ret til kompensation, hvis din flyrejse bliver forsinket, og du flyver fra en EU-lufthavn. Da er alle flyselskaber omfattet af reglerne. Fra en ikke EU-lufthavn er det kun EU-registrerede flyselskaber, reglerne gælder for. (Forordning (EF) 261/2004).

Hovedreglerne er, at man har ret til "pleje", når man er forsinket i mere end to timer i lufthavnen. Ved pleje forstås forplejning (måltidskuponer), adgang til telefon/e-mails for kontakt/beskeder i forbindelse med rejsen samt eventuel overnatning, hvis forsinkelsen bliver over tre timer. Gem regninger, hvis flyselskabets personale ikke vil samarbejde, med henblik på senere refundering.

Ved ankomst til rejsemålet tre timer eller senere end planlagt, har man ret til økonomisk kompensation. Beløbet er afhængigt af rejsens længde:

Mindre en 1500 kilometer: 250 euro (cirka 1875 kroner).

1500-3000 kilometer (plus længere flyvninger inden for EU): 400 euro (cirka 3000 kroner).

Over 3500 kilometer: 600 euro (cirka 4500 kroner).

Kompensationen bortfalder, hvis forsinkelsen skyldes forhold, flyselskabet ikke har kontrol over. For eksempel lockout af flyselskaber/personale, nogle typer strejker, krig, terror, uvejr og uforudsete sikkerhedsmæssige problemer.

Ud over dette kan der eventuelt være tale om erstatning af økonomiske tab i forbindelse med forsinkelsen.

Læs mere på www.flypassager.dk

Annonce

2 Klagemuligheder

Klag først til flyselskabet eller eventuelt til rejsebureauet. Skal du benytte en klageformular på deres hjemmeside, så husk at tage en kopi/skærmprint, inden du trykker send, så du har dokumentation. Undersøg også, om din forsikring dækker.

Ansvarlige myndighed for EU's passagerrettigheder er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, www.flypassager.dk. Du kan også få gratis hjælp og rådgivning til at klage hos www.forbrugereuropa.dk.

3 Klagefirmaer

Hvis du ikke har tid til eller orker det praktiske arbejde med at klage, rykke for svar osv., kan du overlade klagearbejde til et "klagefirma". Her udfylder du en klageformular med alle oplysninger, hvorefter firmaet tager sig af kontakten til flyselskabet og en eventuel retssag, hvis flyselskabet ikke vil betale.

Selskaberne tager naturligvis betaling for arbejdet, som regel en procentsats af det udbetalte beløb, hvis det udbetales direkte, og en større sats, hvis der bliver tale om retssag. Undersøg hvor meget, og også om der arbejdes efter "no cure no pay" - ingen betaling, hvis det ikke lykkes at få penge fra flyselskabet.

Klagefirmaer: Blandt andre www.flypenge.dk, www.flyhjaelp.dk og www.flyforsinkelse.dk.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Fyn For abonnenter

Ulovligt ifølge revisor: Konkursramt advokatfirma lånte penge i velgørenhedsfond

Annonce