Annonce
Fyn

Når åndedrættet bliver et redskab

Ingen krop, masser af stemme og vejrtrækning. Instruktøren Jacob Schjødt (siddende, t.v.) pejler Pilou Asbæk og Sonja Richter ind i rollerne som malerægteparret Fritz og Anna Syberg. Lyddesigneren Mathias Sørensen lytter med. Foto: Jakob Carlsen
Stemme, vejrtrækning og mikrofon var fokuspunkterne, da Jacob Schjødt instruerede Baggårdteatrets hybrid mellem radioteater og podcast.
Annonce

Jacob Schjødt, der har instrueret Baggårdteatrets audiowalk, "Under isen", beskriver den form for usynligt teater, som en hybrid mellem radioteater og podcast.

- Det store scoop er, at den historie, man får i ørerne, spiller sammen med omgivelserne. Man er på én gang i sin egen lille boble og i interaktion med alt omkring én. De historiske personer får ekstra autenticitet, når deres stemmer - i skuespillernes fortolkning - kommer til én, når man står foran et hus, hvor de har levet eller været. Det giver en fornemmelse af, at virkeligheden smelter sammen med det teatrale, siger Jacob Schjødt og tilføjer:

- I konventionelt teater taler man om, hvordan man bedst kan stimulere sanserne. I "Under isen" er naturen og byen, lydene, lugtene og vejret scenografien, som sammen med stemmerne og menneskeskæbnerne skaber den sanselige oplevelse.

Annonce

Mikrofonen er medspiller

Selv om skuespillerne i en audiowalk er afskåret fra at bruge fysisk fremtoning, maskering og mimik som del af persontegningen, indgår overvejelserne om figurernes karakteristika i arbejdet med at indkredse personerne.

- Som instruktør har en af mine største opgaver været at pejle skuespillerne ind på intentionerne bag forestillingens forskellige situationer. Når skuespillerens eneste redskab er en mikrofon, tiltrækker stemmen sig al opmærksomhed, så den skal der primært fokuseres på, fortæller Jacob Schjødt.

Annonce

Åndedrættet skal passe

En anden usynlig, men lige så hørbar opgave har været at time skuespillernes åndedræt med de steder på ruten, hvor karaktererne optræder:

- Skal tilskuerne få følelsen af at følges med stykkets personer, er betoning, tempo og pauser afgørende. Hvis ruten går op ad en stejl bakke, skal man kunne høre, at skuespillerne også trækker vejret tungere, forklarer Jacob Schjødt.


I "Under isen" er naturen og byen, lydene, lugtene og vejret scenografien, som sammen med stemmerne og menneskeskæbnerne skaber den sanselige oplevelse.

Jacob Schjødt, instruktør


Han har gået den syv kilometer lange teaterrute en del gange og fremhæver den særlige dynamik, der opstår i skiftet fra by til natur.

- I Faaborg bliver man bombarderet med så mange forstyrrende indtryk, at man skal koncentrere sig for at få hele handlingen med. I Svanninge Bakker falder roen over én, så alarmberedskabet fader ud, og sanserne får frit spil.

Om "Under isen"

Dramatiseret audiowalk efter idé af Jakob Bjerregaard Engmann.

Forfatter: Jannie Schjødt Kold.

Instruktør: Jacob Schjødt.

Lyddesign: Mathias Sørensen, Kontrafej.

Musik: Mathias Sørensen og Morten Winther Nielsen.

Stemmer:

Riborg Voigt - Rosalinde Mynster.

H.C. Andersen - Elliott Crosset Hove.

Anna Syberg - Sonja Richter.

Fritz Syberg - Pilou Asbæk.

Sofie - Sofie Torp.

Annonce

Direktør før tid

"Under isen" er Jacob Schjødts første instruktøropgave på Baggårdteatret, og en af de sidste før han overtager stillingen som teaterdirektør på Odense Teater. Han skulle have stået i direktørlære til sommeren 2021, men da teatrets nuværende chef, Jens August Wille, har fået nyt job fra 1. februar, bliver dét Jacob Schjødt nye skiftedato.

- Det er en gave at kunne begynde et halvt år tidligere, så jeg både kan være med til at drible den indeværende sæson på plads og præsentere den næste for publikum, siger Jacob Schjødt.

Inden destination Odense Teater skal Jacob Schjødt instruere "Et juleeventyr" på Aarhus Teater og debutere som operainstruktør i Poul Schierbecks sjældent opførte opera, "Fête Galante", på Den Jyske Opera.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce