Annonce
Navne

Musikskole-lederen, der knokler for flere: Hædret med pris

Ledern af Langelands Musikskole er også en frivillig ildsjæl. Det hædrede Langeland Kommune ham for med "Handicapprisen 2019". Foto: Bjørn Skjærup
Som leder af Langeland Musikskole har Henrik Thygesen sit at se til, skulle man mene. Alligevel finder han tid til også være hjælpende hånd for Langelands mest udsatte.

Han er fornylig hædret med Langeland kommunes handicappris. En pris, han får for sit engagement i den langelandske "Glad Festival". En fest for folk med med fysisk eller psykisk handikap, som bruger aktivitetstilbuddet Værkstedsgården i Rudkøbing. Når der er "Glad Festival", får Henrik Thygesen lys og lyd til at spille.

Alt sammen samtidig med, at han siden 1. april i år har haft den daglige lederkasket på hos Langeland Musikskole. Selv ser Henrik Thygesen det dog kun som noget positivt.

- Musik er nærhed og samvær, og så er det noget, der går begge veje. Brugerne af Værkstedsgården er i deres es, når de spiller sammen. Samtidig oplever mine elever på musikskolen sjældent større bifald, end når de selv spiller her, forklarer Henrik Thygesen.

Annonce

Uddannet fra konservatoriet i Odense

BLÅ BOG:

Henrik Thygesen er 43 år gammel og uddannet almen musiklærer fra musikkonservatoriet i Odense. Privat bor sammen med sin kone og plejedatter mellem de to landsbyer Haagerup og Højrup på Sydfyn. Før han blev daglig leder af Langeland Musikskole i april i år, var han seks og et halvt år souschef samme sted.

Udover jobbet finder Henrik Thygesen også til at engagere sig frivilligt i Værkstedsgården i Rudkøbing, der er et langelandsk aktivitetstilbud for udviklingshæmmede. Den indstats har Langeland Kommune hædret ham for med "Handicapprisen 2019

Glad på flere planer

Den glæde, Henrik Thygesen fornemmer under netop "Glad Festival", smitter da også af på ham selv. Og det på flere planer, som han forklarer det.

- Personligt bliver jeg glad af at se sammenspillet på festivalen, så er det tydeligt at se, hvordan de deltagende er i deres es, siger Henrik Thygesen.

Men også på et mere fagligt plan finder han glæde i at se, hvordan brugerne af Værkstedsgården undervises i musik. Også selvom den konservatoriseuddannede musiklærer ikke har noget med lige den del at gøre. I år er det fjerde gang, at Henrik Thygesen har været inden over det tekniske i forbindelse med festlighederne for de udviklingshæmmede.

Noget han håber at få lov at fortsætte med. Derfor håber han, at han med tildelingen af Langeland Kommunes handicappris kan være med til at kaste lys over området.

- På den ene side bliver jeg selvfølgelig både glad, stolt og ydmyg, for det er jo bare mit arbejde. På den anden side er det sjovt at være med til at få et sted som Værkstedsgården til at lykkes, fortæller han.

Og selvom det er for den tekniske assistance, at Langeland Kommunes pris hædrer Henrik Thygesen, så viste hovedpersonen med alt tydelighed, at han ikke er bange for selv at gribe et instrument i ny og næ. Som da han efter prisoverrækkelsen blev bedt om at være stand in for bassisten i Værkstedsgårdens eget band, Superband.

- Ja, så slutter jeg jo lige min dag af på bas, fortæller Henrik Thygesen avisens udsendte.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce