Annonce
Kerteminde

Munkebo Mikrobryg indtager USA: Revningekvindens bryg skal til Californien

Brygger Claus Christensen læssede palle efter palle med Revningekvindens Bryg og Ladbykongens øl i en container, der skal hele vejen til Californien med det gode øl. Foto: Helle Nordström

Munkebo Mikrobryg har netop afsendt en ordre på 28.000 flasker god, lokal øl, der skal drikkes på amekikanske barer.

Hundslev: Munkebo Mikrobryg, der har til huse i den gamle mølle i Hundslev, er efterhånden ikke så mikro endda. Ud over det danske marked eksporterer brygmester Claus Christensen også til Norge, Finland og Baltikum, og nu indtager han også USA.

Onsdag eftermiddag pakkede han og hans mandskab 28.000 flasker øl i en container, der skal til Californien.

- Den her sag begyndte for et år siden, hvor en amerikansk kvinde kontaktede mig, fortæller Claus Christensen.

Den amerikanske kvinde ville til at importere dansk øl, så hun havde spurgt danske bekendte, hvad hun skulle satse på og fik svaret: Munkebo Mikrobryg.

- Jeg sendte i første omgang prøver på alle vores 23 øl derover. Hun udvalgte seks øl, som hun tog med rundt til barerne, og det endte med, at der var to øl, hun gerne ville have, fortæller Claus Christensen.

- Sjovt nok er det ud af alle de øl, vi laver, netop de to øl, vi brygger i samarbejde med Vikingemuseet i Ladby - nemlig Ladbykongens Øl, der er en porter samt Revningekvindens Bryg, der er bygget på havtorn, som vi ved, vikingerne brugte i deres husholdning.

Dermed har amerikanerne valgt en øl, der ikke blot smager godt, men også kommer med en rigtig god østfynsk historie.

På Munkebo Mikrobryg arbejder man normalt ikke på akkord, men det kom de til onsdag eftermiddag. For de kun havde en time til at fylde containeren.

- Normalt er vi tre ansatte på bryggeriet, men vi har i en uges tid haft fem ekstra til at hjælpe med at pakke. Det bliver forhåbentlig ikke sidste gang, det bliver nødvendig.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kultur. Tak til kronprinsparret 2

Synspunkt: Da jeg læste Peter Hagmunds leder ”Tak til kronprinsparret” den 1. november, glædede jeg mig over de mange gode synspunkter, han bringer frem såsom: ”Alligevel kan man godt opfatte det en kende sært, at kronprins Frederik og kronprinsesse Mary står på en scene i netop Odense, når parret lørdag uddeler priser til en række kunstnere og kulturfolk. For Odense Kommune har netop besluttet omfattende nedskæringer i byens kulturudgifter.” Lige siden har jeg funderet over årsagen til, at der spares så heftigt på kulturen i Danmark i disse år. Vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland – lande vi gerne sammenligner os med – gør det stik modsatte. De øger kulturbudgetterne, og de gør det markant. Efter min mening er der to væsentlige årsager til den stedmoderlige behandling, kulturen får i Danmark. For det første er de allerfleste af vore beslutningstagere unge eller yngre mennesker, som vort skolesystem ikke i tilstrækkelig grad har givet mulighed for at stifte bekendtskab med klassisk kultur og dannelse. De kender og respekterer simpelthen ikke den kultur, de koldblodigt skærer ned på. Det ironiske er, at kulturpengene jo er pebernødder i det store budgetspil, men da beslutningstagerne ikke kender nok til området, gør det ikke ondt på dem at svinge sparekniven, og som ofte sagt: ”Der er ikke stemmer i kultur” – desværre. For det andet mener jeg, at Peter Hagmund og hans kolleger burde gribe i egen barm og overveje, om medierne i almindelighed og - når vi taler kultur i Odense - Fyens Stiftstidende i særdeleshed kunne påtage sig et større ansvar i denne sag. For det er jo sådan, at i vore dage eksisterer man kun, hvis man er synlig i medierne. Jeg kender til hudløshed argumentet, at kulturstof ikke er populært, men det får mig til at tænke tilbage på en korrespondance, en af mine veninder for en del år siden havde med en dansk tv-station. Min veninde klagede over, at en stor operaforestilling blev sendt kl. 02.00 (det var inden, man i samme grad som nu havde mulighed for at optage, streame og se tv on-demand). Svaret fra TV-stationen lød, at de sendte udsendelsen på dette sene tidspunkt, fordi der ikke var ret mange, der så den slags. Man kunne også forestille sig, at problemstillingen i virkeligheden var den omvendte, nemlig at folk ikke så den slags, fordi det blev sendt på et tidspunkt, hvor de fleste lå i dyb søvn. Måske ville læserne faktisk værdsætte større mængder af velformidlet kulturstof, hvis det fandtes i medierne. I øvrigt tror jeg, at mange af de mennesker, der læser kultursiderne, læser den trykte avis og ikke avis på nettet. Populariteten af kulturstoffet er derfor ikke målbar på samme måde som ”klik" på avisens hjemmeside. Hagmund skriver at ”kronprinsparrets besøg i Odense kan være med til at flytte opmærksomheden tilbage til det, der også er kunstens og kulturens kerne: At den er dannelse. At den er identitetsskabende. At den har en særlig berettigelse.” Kære redaktører og journalister. Jeg mener absolut, I kan medvirke til at flytte opmærksomheden tilbage på kulturen og fjerne det ”spørgsmålstegn ved, om byen nu egentlig har det levende, aktive kulturliv, som man ofte påstår at ville anvende som salgsargument over for tilflyttere.” I skal blot opprioritere kulturområdet, så det bliver mere synligt i mediebilledet.

Annonce