Annonce
Erhverv

Munck har tabt formue på Island

Munck Gruppen, der først og fremmest blev stor på asfaltering, har ramt et stort hul med opkøbet i Island. Arkivfoto: Munck Gruppen
Nyborg-virksomheden Munck Gruppen havde allerede sidste år tabt et kæmpebeløb i sit datterselskab på Island. Måske trækker koncernen sig ud af landet.

Entreprenørvirksomheden Munck Gruppen i Nyborg havde allerede sidste år tabt i alt 186 millioner danske kroner på Island. Det skriver den islandske ugeavis Viðskiptablaðið (Handelsmagasinet).

Alene fra oktober 2017 til september 2018 tabte det islandske datterselskab Munck Island 121 millioner danske kroner, viser det seneste regnskab ifølge avisen.

Munck Gruppen købte selskabet LNS Saga ved nytår 2017 og fandt ud af, at virksomheden langt fra var så lovende, som køberne var blevet stillet i udsigt. Kort sagt var der store underskud på mange af de ordrer, den allerede havde kontrakt på.

Annonce

Måske ud af Island

I det seneste regnskab i den danske koncern betød det islandske engagement, at det samlede resultat blev et underskud på 147 millioner kroner efter skat.

- De tal, der netop er blevet beskrevet i Island, er allerede indeholdt i regnskabet for hele koncernen, som vi tidligere har offentliggjort. Så det er ikke tegn på nye tab, siger Hans Christian Munck, der ejer virksomheden.

Han og medarbejderne koncentrerer sig først og fremmest om at få afviklet de indeværende og problematiske islandske projekter bedst muligt. Indtil videre tager man ikke nye opgaver ind, og først senere bliver det afgjort, om virksomheden overhovedet skal blive i Island.

Hans Christian Munck forventer, at koncernen får overskud i dette regnskabsår, der slutter 30. september.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce