Annonce
Erhverv

Mulig hvidvask i Nordea giver panderynker på børsen

Hedgefonden Hermitage Capital Management har sendt dokumenter til flere myndigheder, der angiveligt viser hvidvask i Nordea.

Nordea-aktien falder efter historie om mulig hvidvask af 1,1 milliard kroner via konti i Skandinavien.

Nordea er blevet anmeldt til politiet i Skandinavien for hvidvask af mere end en milliard kroner.

På aktiemarkedet giver det bekymring for, at sagen kan vokse.

Det vurderer Mikkel Emil Jensen, der er bankanalytiker i Sydbank. Aktien falder næsten fire procent til 62,08 kroner.

- Der er bekymring, fordi det ligesom i tilsvarende sager kan være startskuddet til det, der er værre, siger han.

Mikkel Emil Jensen understreger, at sagen på nuværende tidspunkt har et omfang, der ikke vil udløse bøder i milliardklassen.

Han peger på, at sagen om hvidvask i Danske Bank har et omfang i en helt anden skala, der forventes at udløse bøder på flere milliarder kroner.

- Det beløb, der er fremme om Nordea, er ikke lige så stort, som man har set i andre hvidvasksager.

- Så set fra aktionærernes synspunkt skal det op i et væsentligt større omfang, for at det kan udgøre en trussel i forhold til milliardbøder, siger Mikkel Emil Jensen.

Det er hedgefonden Hermitage Capital Management, der har tilsendt dokumenter til Bagmandspolitiet i Danmark og Norge.

Det svenske bagmandspoliti vil kun bekræfte, at det har fået en anmeldelse mod en større bank.

Papirerne viser ifølge Børsen, at Nordea kan have overtrådt reglerne om hvidvask.

Hedgefonden har fundet mistænkelige overførsler for 1,1 milliard kroner. Pengene er gået via 365 konti i Nordea i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Nordea bekræfter, at den har kendskab til dokumenterne, men banken vil ikke kommentere kundeforhold og har derfor ikke noget at sige til beskyldningerne.

Men Nordea understreger, at den samarbejder med myndighederne i alle de lande, hvor den er.

- Som led i vores daglige arbejde med at bekæmpe økonomisk kriminalitet overvåger vi løbende kundeaktiviteten.

- I de tilfælde, hvor vi anser transaktioner for mistænkelige, indberetter vi dem til myndighederne, skriver Nordea i en mail.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce