Annonce
Fyn

Drone i luften: Politiet øger eftersøgning af 82-årig mand

I snart halvandet døgn har den 82-årige Svend Fjendbo været forsvundet, efter at han ved 14-tiden tirsdag forlod Sanderum Plejecenter. Han er svært dement, men rask til bens. Foto: Fyns Politi
I langt over et døgn har den 82-årige svært demente Svend Fjendbo været forsvundet, efter at han forlod Sanderum Plejecenter. Torsdag morgen er han stadig ikke fundet.

Selv om det er mørkt nogle timer i sommernatten, fortsætter Fyns Politi eftersøgningen af den svært demente 82-årige Svend Fjendbo.

Og det kommer muligvis til at ske med drone i luften med varmesøgningsudstyr, med en helikopter, eller begge dele.

- Vi leder stadig efter ham, og nu lægger vi en plan for, hvad vi gør ved mørkets frembrud, siger vagtchef Milan Holck Nielsen, Fyns Politi, kort før mørkets frembrud ved 22-tiden.

I løbet af natten til torsdag har Fyns Politi haft droner i luften og afsøgt forskellige områder, hvor det var muligt. Torsdag morgen er det endnu ikke lykkedes politiet at finde den 82-årige, fortæller Thomas Bentsen, der er vagtchef ved Fyns Politi.

Den 82-årige mand forsvandt tirsdag omkring klokken 14 fra Sanderum Plejecenter i Odense-forstaden Sanderum, og selv om han plejer at gå tur omkring Mågebakken og Dragebakken, kom han aldrig tilbage. Derfor satte Fyns Politi allerede tirsdag sidst på eftermiddagen en eftersøgning i gang, og informerede offentligheden via medierne og sociale medier.

På et tidspunkt mente en borger tirsdag at have set ham omkring Kongensgade i den indre by, men det er usikkert, om det vitterligt var den forsvundne 82-årige mand. Da efterlysningen igen blev sendt ud til offentligheden onsdag eftermiddag, kom der også flere henvendelser, men ingen af dem førte til, at Svend Fjendbo blev fundet.

Onsdag eftermiddag blev der ledt med politihundepatruljer, men fordi det er svært at vide præcist, hvor han kan opholde sig, har det heller ikke givet noget resultat.

- Vi har søgt ved hans tidligere bopæl i Skt. Klemens, omkring Stenløseskoven og omkring Sanderum Plejecenter, hvorfra han forsvandt, men stadig uden at vi har fundet ham, siger vagtchefen.

Og det var derfor, at Fyns Politi onsdag aften overvejede andre alternativer, da mørket faldt på. En af dem var at anvende de droner, Fyns Politi gennem halvandet år har rådet over, og som oftere og oftere bruges i blandt andet eftersøgninger af forsvundne personer. Dronerne kan monteres med infrarøde kameraer, så man kan se mennesker på steder, hvor det ellers fysisk kan være svært at komme frem, eksempelvis i tætte krat eller omkring vandløb.

Et andet alternativ, som blev overvejet på politigården i Odense, var at få en helikopter i luften, men igen er det svært at vide præcist, hvor den 82-årige mand kan have bevæget sig hen. Ifølge Fyns Politi er han nemlig godt gående, så han kan være kommet vidt omkring.

- Vi opfordrer stadig til, at hvis borgere ser ham lægge sig i en opgang eller han på anden vis henvender sig om et sted for at sove, at vi får besked med det samme på telefon 1-1-4, siger Milan Holck Nielsen.

Svend Fjendbo har ingen mobiltelefon eller anden elektronik på sig, så det er heller ikke muligt at spore ham ad den vej.

Han beskrives som 192 centimeter høj, slank og er iført en kortærmet blå T-shirt og lyse sommerbukser.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce