Annonce
Indland

Motorvejsudvidelsen er køreklar: Nye spor på E20 udløser støjskærme

Støjskærme står allerede flere steder på E20, og nye støjskærme vil også finde vej til det fynske motorvejsnet, når motorvejen i de kommende år udbygges fra to til tre spor i hver retning fra Odense V til Nørre Aaby. Skallebølle er et af de steder, som er udset til at få støjskærme. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen.

Borgerne skal skærmes for den ekstra trafikstøj, når Fynske Motorvej udvides. Allerede nu peger det i retning af støjskærme ved Skallebølle samt brug af støjdæmpende asfalt.

Fynske Motorvej skal udbygges fra to til tre spor i hvert retning fra Odense V til Nørre Aaby. Med den øgede trafikmængde følger mere støj.

Det store anlægsarbejdet er planlagt til at gå i gang i begyndelsen af næste år, men allerede nu er Vejdirektoratet i fuld gang med at overveje, hvordan man skal skærme borgerne for støj.

- Der er mange, der bor ude ved strækningen, der har støj fra motorvejen. Hvor meget højere støjen bliver, når vi udvider med ekstra spor, er noget af det, vi er ved at kigge på nu her, siger projektleder Robin Højer Madsen fra Vejdirektoratet.

Allerede nu ser det ifølge Robin Højer Madsen ud til, at der skal en støjafskærmning op ved Skallebølle og muligvis også ved Vissenbjerg. Derudover kigger man på at lægge støjdæmpende asfalt, der tager en del af dækstøjen fra bilerne.

Som planen er nu, vil man asfaltere i den nuværende græs-midterrabat og derfra tegne tre nye spor i hver retning. Derved bliver den udvidede motorvej kun cirka fire meter bredere end den nuværende.

Udvidelsen af den vestlige del af Fynske Motorvej kommer til at foregå i to etaper. Først skal strækningen fra Odense V til Aarup udvides, derefter etapen mellem Aarup og Nørre Aaby. Arbejdet forventes afsluttet i 2022.

I starten af 2019 starter eksproprieringen, men hvor mange, som skal afgive jord til projektet, har Vejdirektoratet endnu ikke overblik over.

Onsdag aften har Vejdirektoratet for første gang inviteret alle interesserede til informationsmøde om udvidelsen af Fynske Motorvej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce