Annonce
Fyn

Motorvejen spærres i 15 timer: Bro skal rives ned for at give plads til bredere vej

Det er ikke første gang, Vejdirektoratet river en bro over den Fynske Motorvej ned i løbet af en nat. I slutningen af maj 2012 blev denne bro over motorvejen mellem Nørre Aaby og Middelfart revet ned i løbet af 16 timer. Det gav plads til en større bro og det nye tilkørselsanlæg, Middelfart Øst, som stod klar i 2015. Arkivfoto: Michael Bager.
Om fire uger lukkes Fynske Motorvej helt i 15 timer omkring Spedsbjergvej. Der skal rives en bro ned og bygges en ny for at få plads til de tre spor, motorvejen udvides til. Nedrivningen vil spærre motorvejen helt i 15 timer.

Fyn: Trafikanter på den vestfynske del af motorvej E20 kan den første weekend i oktober komme ud på en omvej. For under arbejdet med at udvide motorvejen mellem Odense V og Gribsvad til tre vognbaner bliver det nødvendigt at bygge en ny bro over motorvejen ved Spedsbjergvej.

Der er helt enkelt ikke plads nok til den tredje vognbane under den nuværende bro, forklarer Robin Højen Madsen, som er projektleder i Vejdirektoratet. Under nedrivningen af broen er det nødvendigt at spærre motorvejen, og trafikanterne bliver derfor sendt ud på en omkørselsrute.

- Det vil ske lørdag 5. oktober fra klokken 18 til søndag morgen klokken 9. Det er 15 timer, motorvejen vil være helt spærret, siger Robin Højen Madsen.

Mens nedbrydningen foregår, bliver trafikken ledt til og fra motorvejen ved afkørslerne 52 (Odense SV) og 53 (Odense V). Den nøjagtige rute til omkørslen er endnu ikke fastlagt. Det vil Vejdirektoratet gøre i den kommende uge sammen med politiet og Odense Kommune. Her skal det fastlægges, hvilke veje i Odense der kan tage den ekstra trafik fra motorvejen.

Annonce
Der er ikke plads under den nuværende Spedsbjergvej-bro til at udvide motorvejen med en tredje vognbane i hver retning. Derfor fjernes broen i begyndelsen af oktober for at blive erstattet af en længere bro. Arkivfoto.

Hastigheden bliver ikke hævet

Når den nuværende bro er fjernet, skal der bygges en ny, og så længe det arbejde står på, bliver det nødvendigt at spærre Spedsbjergvej, som fører over motorvejen knap en kilometer øst for Odense V-tilkørslen. Vejdirektoratet forventer, at arbejdet med at bygge den ny bro vil vare cirka syv måneder.

Ved årets udgang forventer Vejdirektoratet, at den tredje vognbane i det nordlige spor (det vil sige i vestgående retning) er anlagt på hele strækningen mellem Odense V og Gribsvad (Aarup-afkørslen). Derefter fortsætter udvidelsen til tre vognbaner i det sydlige, østgående spor, og det arbejde ventes at vare hele 2020.

- Betyder det, at trafikanter i det vestgående spor fra nytår vil kunne køre med normal hastighed?

- Nej, som udgangspunkt fastholder vi 80 km/t i vestgående retning, for der er stadig nogle aktiviteter, der skal laves. Der er ikke planer om at sætte hastigheden op, og der er heller ikke planer om at åbne et ekstra spor, siger Robin Højen Madsen.

Han tilføjer, at vejen endnu ikke er helt jævn, og det vil den heller ikke være, når der er lagt asfalt på den tredje vognbane. Først efter sommerferien næste år lægges slidlaget på vejen.

- Men vi kan se, at trafikanterne, i hvert fald i myldretiden, har stort set de samme rejsetider, som de havde, før vi gik i gang. Der, hvor man kunne have opnået en gevinst (ved at hæve hastigheden, red.), ville være uden for myldretiden.

I 2021 begynder ny udvidelse

Motorvejsudvidelsen er planlagt til at være færdig i slutningen af 2020, og arbejdet forløber ifølge Robin Højen Madsen indtil nu efter tidsplanen.

Men dermed slutter arbejdet på den Fynske Motorvej ikke, for den skal også udvides på strækningen mellem Aarup-afkørslen og Nørre Aaby, hvorefter bilister kan fortsætte ad de tre vognbaner, som blev åbnet i oktober 2014.

- Når vi kommer til starten af 2021, går vi i gang fra Aarup og ud til Nørre Aaby - de sidste 12 kilometer - og den strækning står færdig ved udgangen af 2022, siger Robin Højen Madsen.

Derefter vil den Fynske Motorvej være tresporet fra Lillebælt til Odense V. En yderligere udvidelse af motorvejen på strækningen fra Odense V til Odense SØ er endnu ikke blevet finansieret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Danmark

Genlæs livebloggen: Britta Nielsen idømt mere end seks års fængsel

Erhverv For abonnenter

Erhvervshus Fyns gulddreng: Økonomisk hjælp til udvikling af supercomputer har fløjet dronevirksomhed i mål

Annonce