Annonce
Fyn

Motorvejen spærres i 15 timer: Bro skal rives ned for at give plads til bredere vej

Det er ikke første gang, Vejdirektoratet river en bro over den Fynske Motorvej ned i løbet af en nat. I slutningen af maj 2012 blev denne bro over motorvejen mellem Nørre Aaby og Middelfart revet ned i løbet af 16 timer. Det gav plads til en større bro og det nye tilkørselsanlæg, Middelfart Øst, som stod klar i 2015. Arkivfoto: Michael Bager.
Om fire uger lukkes Fynske Motorvej helt i 15 timer omkring Spedsbjergvej. Der skal rives en bro ned og bygges en ny for at få plads til de tre spor, motorvejen udvides til. Nedrivningen vil spærre motorvejen helt i 15 timer.

Fyn: Trafikanter på den vestfynske del af motorvej E20 kan den første weekend i oktober komme ud på en omvej. For under arbejdet med at udvide motorvejen mellem Odense V og Gribsvad til tre vognbaner bliver det nødvendigt at bygge en ny bro over motorvejen ved Spedsbjergvej.

Der er helt enkelt ikke plads nok til den tredje vognbane under den nuværende bro, forklarer Robin Højen Madsen, som er projektleder i Vejdirektoratet. Under nedrivningen af broen er det nødvendigt at spærre motorvejen, og trafikanterne bliver derfor sendt ud på en omkørselsrute.

- Det vil ske lørdag 5. oktober fra klokken 18 til søndag morgen klokken 9. Det er 15 timer, motorvejen vil være helt spærret, siger Robin Højen Madsen.

Mens nedbrydningen foregår, bliver trafikken ledt til og fra motorvejen ved afkørslerne 52 (Odense SV) og 53 (Odense V). Den nøjagtige rute til omkørslen er endnu ikke fastlagt. Det vil Vejdirektoratet gøre i den kommende uge sammen med politiet og Odense Kommune. Her skal det fastlægges, hvilke veje i Odense der kan tage den ekstra trafik fra motorvejen.

Annonce
Der er ikke plads under den nuværende Spedsbjergvej-bro til at udvide motorvejen med en tredje vognbane i hver retning. Derfor fjernes broen i begyndelsen af oktober for at blive erstattet af en længere bro. Arkivfoto.

Hastigheden bliver ikke hævet

Når den nuværende bro er fjernet, skal der bygges en ny, og så længe det arbejde står på, bliver det nødvendigt at spærre Spedsbjergvej, som fører over motorvejen knap en kilometer øst for Odense V-tilkørslen. Vejdirektoratet forventer, at arbejdet med at bygge den ny bro vil vare cirka syv måneder.

Ved årets udgang forventer Vejdirektoratet, at den tredje vognbane i det nordlige spor (det vil sige i vestgående retning) er anlagt på hele strækningen mellem Odense V og Gribsvad (Aarup-afkørslen). Derefter fortsætter udvidelsen til tre vognbaner i det sydlige, østgående spor, og det arbejde ventes at vare hele 2020.

- Betyder det, at trafikanter i det vestgående spor fra nytår vil kunne køre med normal hastighed?

- Nej, som udgangspunkt fastholder vi 80 km/t i vestgående retning, for der er stadig nogle aktiviteter, der skal laves. Der er ikke planer om at sætte hastigheden op, og der er heller ikke planer om at åbne et ekstra spor, siger Robin Højen Madsen.

Han tilføjer, at vejen endnu ikke er helt jævn, og det vil den heller ikke være, når der er lagt asfalt på den tredje vognbane. Først efter sommerferien næste år lægges slidlaget på vejen.

- Men vi kan se, at trafikanterne, i hvert fald i myldretiden, har stort set de samme rejsetider, som de havde, før vi gik i gang. Der, hvor man kunne have opnået en gevinst (ved at hæve hastigheden, red.), ville være uden for myldretiden.

I 2021 begynder ny udvidelse

Motorvejsudvidelsen er planlagt til at være færdig i slutningen af 2020, og arbejdet forløber ifølge Robin Højen Madsen indtil nu efter tidsplanen.

Men dermed slutter arbejdet på den Fynske Motorvej ikke, for den skal også udvides på strækningen mellem Aarup-afkørslen og Nørre Aaby, hvorefter bilister kan fortsætte ad de tre vognbaner, som blev åbnet i oktober 2014.

- Når vi kommer til starten af 2021, går vi i gang fra Aarup og ud til Nørre Aaby - de sidste 12 kilometer - og den strækning står færdig ved udgangen af 2022, siger Robin Højen Madsen.

Derefter vil den Fynske Motorvej være tresporet fra Lillebælt til Odense V. En yderligere udvidelse af motorvejen på strækningen fra Odense V til Odense SØ er endnu ikke blevet finansieret.

Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce