Annonce
Fyn

Motorvejen spærres i 15 timer: Bro skal rives ned for at give plads til bredere vej

Det er ikke første gang, Vejdirektoratet river en bro over den Fynske Motorvej ned i løbet af en nat. I slutningen af maj 2012 blev denne bro over motorvejen mellem Nørre Aaby og Middelfart revet ned i løbet af 16 timer. Det gav plads til en større bro og det nye tilkørselsanlæg, Middelfart Øst, som stod klar i 2015. Arkivfoto: Michael Bager.
Om fire uger lukkes Fynske Motorvej helt i 15 timer omkring Spedsbjergvej. Der skal rives en bro ned og bygges en ny for at få plads til de tre spor, motorvejen udvides til. Nedrivningen vil spærre motorvejen helt i 15 timer.

Fyn: Trafikanter på den vestfynske del af motorvej E20 kan den første weekend i oktober komme ud på en omvej. For under arbejdet med at udvide motorvejen mellem Odense V og Gribsvad til tre vognbaner bliver det nødvendigt at bygge en ny bro over motorvejen ved Spedsbjergvej.

Der er helt enkelt ikke plads nok til den tredje vognbane under den nuværende bro, forklarer Robin Højen Madsen, som er projektleder i Vejdirektoratet. Under nedrivningen af broen er det nødvendigt at spærre motorvejen, og trafikanterne bliver derfor sendt ud på en omkørselsrute.

- Det vil ske lørdag 5. oktober fra klokken 18 til søndag morgen klokken 9. Det er 15 timer, motorvejen vil være helt spærret, siger Robin Højen Madsen.

Mens nedbrydningen foregår, bliver trafikken ledt til og fra motorvejen ved afkørslerne 52 (Odense SV) og 53 (Odense V). Den nøjagtige rute til omkørslen er endnu ikke fastlagt. Det vil Vejdirektoratet gøre i den kommende uge sammen med politiet og Odense Kommune. Her skal det fastlægges, hvilke veje i Odense der kan tage den ekstra trafik fra motorvejen.

Annonce
Der er ikke plads under den nuværende Spedsbjergvej-bro til at udvide motorvejen med en tredje vognbane i hver retning. Derfor fjernes broen i begyndelsen af oktober for at blive erstattet af en længere bro. Arkivfoto.

Hastigheden bliver ikke hævet

Når den nuværende bro er fjernet, skal der bygges en ny, og så længe det arbejde står på, bliver det nødvendigt at spærre Spedsbjergvej, som fører over motorvejen knap en kilometer øst for Odense V-tilkørslen. Vejdirektoratet forventer, at arbejdet med at bygge den ny bro vil vare cirka syv måneder.

Ved årets udgang forventer Vejdirektoratet, at den tredje vognbane i det nordlige spor (det vil sige i vestgående retning) er anlagt på hele strækningen mellem Odense V og Gribsvad (Aarup-afkørslen). Derefter fortsætter udvidelsen til tre vognbaner i det sydlige, østgående spor, og det arbejde ventes at vare hele 2020.

- Betyder det, at trafikanter i det vestgående spor fra nytår vil kunne køre med normal hastighed?

- Nej, som udgangspunkt fastholder vi 80 km/t i vestgående retning, for der er stadig nogle aktiviteter, der skal laves. Der er ikke planer om at sætte hastigheden op, og der er heller ikke planer om at åbne et ekstra spor, siger Robin Højen Madsen.

Han tilføjer, at vejen endnu ikke er helt jævn, og det vil den heller ikke være, når der er lagt asfalt på den tredje vognbane. Først efter sommerferien næste år lægges slidlaget på vejen.

- Men vi kan se, at trafikanterne, i hvert fald i myldretiden, har stort set de samme rejsetider, som de havde, før vi gik i gang. Der, hvor man kunne have opnået en gevinst (ved at hæve hastigheden, red.), ville være uden for myldretiden.

I 2021 begynder ny udvidelse

Motorvejsudvidelsen er planlagt til at være færdig i slutningen af 2020, og arbejdet forløber ifølge Robin Højen Madsen indtil nu efter tidsplanen.

Men dermed slutter arbejdet på den Fynske Motorvej ikke, for den skal også udvides på strækningen mellem Aarup-afkørslen og Nørre Aaby, hvorefter bilister kan fortsætte ad de tre vognbaner, som blev åbnet i oktober 2014.

- Når vi kommer til starten af 2021, går vi i gang fra Aarup og ud til Nørre Aaby - de sidste 12 kilometer - og den strækning står færdig ved udgangen af 2022, siger Robin Højen Madsen.

Derefter vil den Fynske Motorvej være tresporet fra Lillebælt til Odense V. En yderligere udvidelse af motorvejen på strækningen fra Odense V til Odense SØ er endnu ikke blevet finansieret.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce