Annonce
Faaborg-Midtfyn

Motorløb på Midtfyn - men ikke for de fartgale

Rikke og Thomas Brandslund er blandt medlemmerne i Motorklubben Centrum. Den 14. april er klubben vært ved Classic Day på Polymeren i Årslev. Privatfoto
14. april er der såkaldt pålidelighedsløb for ejerne af klassiske biler. Starten går fra Årslev og både bilejere og dem, der bare vil kigge, er velkomne.

Årslev: Den 14. april afholder Dansk Automobil Sports Union (DASU) en særlig dag for classic-folket – altså de mennesker, som har interesse for klassiske biler og som måske ligefrem ejer en klassisk bil.

På Fyn er det Motorklubben Centrum, som er hjemmehørende på Midtfyn, som har påtaget sig opgaven at være vært ved arrangementet.

En af disciplinerne, som man kan deltage i under DASU, kaldes pålidelighedsløb. Kort fortalt handler det om at kunne holde en bestemt gennemsnitsfart, som aldrig overstiger 50 km/t, og deltagerne ledes på vej af en letforståelig rutebog. Ruten går ofte ad nogle af Danmarks kønneste veje, så deltagerne også får en oplevelse med hjem.

Den 14. april kan man prøve disciplinen, når en række DASU-klubber over det ganske land står klar til at modtage interesserede. På Fyn er det ved Polymeren i Årslev, hvor arrangementet starter klokken 10. Efter en kort instruktion sendes deltagerne ud på en lille nem rute, og man møder bare op, hvis man er interesseret.

- Der findes rigtig mange klassiske biler rundt på hele Fyn, og der er mange af ejerne til dem, som godt kunne tænke sig at bruge bilen til lidt mere end blot at køre en lille tur en gang imellem. Ved at deltage i et pålidelighedsløb sammen med ligesindede opnår man både at få luftet bilen lidt, hyggeligt socialt samvær og dertil krydret med lidt konkurrence, siger formanden for Motorklubben Centrum, Hans Oluf Nielsen, i en pressemeddelelse.

Man kan læse mere om Classic Day på www.dasuclassic.dk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Bombetrussel førte til evakuering af IC3-tog

1994 En bombetrussel, der i går blev indtelefoneret til billetkontoret på banegården i Odense, betød, at et IC3-tog blev evakueret og togdriften afbrudt i 20 minutter. Meldingen lød på, at en bombe på et tog ville eksplodere kl. 7.45 – og det fik DSB til at rette søgelyset mod et tog, der netop skulle afgå fra Fredericia. Toget blev tømt for passagerer og kørt ud på et øde sidespor uden at noget skete. For en sikkerheds skyld valgte man at standse alle forbipasserende tog i 20 minutter omkring det tidspunkt, hvor eksplosionen skulle ske. Vicekriminalkommissær Jørgen Mikkelsens, Fredericia Politi, siger, at politiet tager altid den slags anmeldelser alvorligt – selv om der næsten altid er tale om tomme trusler. 1969 Takstforhøjelsen i de odenseanske bybusser skabte ingen vanskeligheder i morges. Bybuschaufførerne mærkede ingen reaktioner på den ekstra femøre, som folk tilsyneladende tog i stiv arm. Det hele var også nøje tilrettelagt med tydelige skilte og anden oplysning om de nye priser. Takstforhøjelsen ved vedtaget i byrådets møde i aftes med kun Alfred Andersen (SF) som modstander. De to bybusdirektører Høffding og Westergaard ilede ud fra byrådssalens tilhørerloge for at give deres personale besked om forhøjelsen, og hele natten blev der arbejdet med at montere skilte og skifte poletposer ud, så man var klar til de nye priser straks fra morgenstunden. 1944 Som følge af den mørke boligsituation i Odense har formanden for socialudvalget, overportør C.V. Jørgensen og formanden for de kommunale bygninger, kontorbestyrer Georg Jørgensen, for nylig været i København for at forsøge at skaffe nogle barakker til hurtig opstilling. Men i aftes vendte C. V. Jørgensen hjem med uforrettet sag, da det ikke var muligt at få bevilget træ til nye barakker. Årsagen til den akutte bolignød i Odense skyldes ikke tilflyttere men skal søges i de mange giftermål. Hver uge bliver 20-30 par gift i denne tid, og de skal jo have et sted af bo. Man kan jo ikke forhindre folk i at gifte sig, men når der kun opføres så nye boliger, skal det selvfølgelig give boligmangel.

Annonce