Annonce
Faaborg-Midtfyn

Moralsk opsang fra borgerrådgiver til embedsmænd i Faaborg-Midtfyn

Astrid Skotte Lange har gjort status efter sit første år som borgernes rådgiver i kommunen. Arkivfoto: Bent Warncke
Tal ordentligt til og om borgerne, og gør hjemmesiden mere borgervenlig - sådan lyder nogle af anbefalingerne i en status fra Faaborg-Midtfyns borgerrådgiver.
Annonce

Faaborg-Midtfyn: Borgere i Faaborg-Midtfyn Kommune har ligesom landets øvrige borgere mulighed for at søge om økonomisk hjælp til for eksempel medicin, briller eller et depositum, hvis de har et behov for det. Men der er ikke meget hjælp at hente på kommunens hjemmeside.

Søger man på stikord som "depositum" eller "briller" på hjemmesiden, får man svaret "intet resultat". For at nå frem til relevant information om emnet, skal man faktisk vide, at man skal søge på ordet "enkeltydelser". Og gør man det så rigtigt, får man faktisk en misvisende information, nemlig at "hvis man deltager i aktive tilbud bevilliget af jobcentret, kan man have ret til visse ydelser, hjælp til forsørgelse eller befordringsgørelse".

Det er ikke korrekt, påpeger kommunens borgerrådgiver Astrid Skotte Lange.

"Det kan få nogle borgere til at undlade at søge enkeltydelser, selv om det ifølge loven ikke er en betingelse, at man deltager i aktive tilbud," konkluderer hun.

Der er heller ikke hjælp at hente for borgeren på hjemmesiden i form af telefonnummer, afdeling man kan kontakte, hvis man har spørgsmål vedrørende enkeltydelser, påpeger hun.

Eksemplet bruger hun som afsæt til at opfordre kommunen til at have et stærkt fokus på borgervenlighed, når en planlagt ny hjemmeside skal udformes.

"Men det er borgerrådgiverens forslag, at der allerede nu arbejdes på at gøre den aktuelle hjemmeside mere overskuelig og tilgængelig for borgerne," skriver hun.

Borgerrådgiver

Astrid Skotte Lange startede som borgerrådgiver i august 2018.

Formålet med hendes arbejde er at styrke dialogen mellem borgere og kommune, sikre borgernes retssikkerhed samt læring med henblik på forbedring af kommunens service.

Af de 302 henvendelser til borgerrådgiveren kunne de 64 klares ved at henvise til omstillingen eller til en konkret medarbejder.

Hovedparten af de øvrige 238 henvendelser vedrørte afdelingerne Arbejdsmarked, Opvækst og Læring samt Sundhed og Omsorg.

Syv ud de 15 anbefalinger, som borgerrådgiveren har lavet, vedrørte afdelingen Arbejdsmarked.

Annonce

Lovlig klagevejledning

Mangelfuld information på hjemmesiden er et af eksemplerne på kommunal service, der kan forbedres, som kommunens borgerrådgiver påpeger i sin første årsrapport.

I alt har Astrid Skotte lange fået 302 henvendelser fra borgerne i det første år, som borgernes rådgiver. I 15 tilfælde har henvendelser fra borgere udmøntet sig i, at Astrid Skotte Lange er gået tilbage til et fagområde med en anbefaling til, hvordan noget ændres, så serviceniveauet bedres for borgeren.

Hun sætter også fokus på andre ømme steder, når det gælder den borgerrelaterede del af den kommunale forvaltning.

For eksempel henvendte en borger sig med et afslag, hvor hun ikke forstod klagevejledningen, der fulgte med. Det gjorde Astrid Skotte Lange heller ikke, og efterfølgende konstaterede hun, at klagevejledningen ikke var i overensstemmelse med gældende lovgivning og ikke har været det i en årrække.

Borgerrådgiveren sendte derefter et forslag til det pågældende fagområde om, hvordan der kunne rettes op, og fejlen blev efterfølgende rettet. I dag får borgerne fra denne afdeling en klagevejledning, der følger loven og er let forståelig.

Annonce

Tal ordentligt

Astrid Skotte Lange har også haft en del sager, hvor borgere har følt sig talt ned til på en nedladende/afvisende facon i mødet med en kommunal sagsbehandler.

"Disse sager handler ikke om, hvorvidt der træffes korrekte afgørelser, eller om borgerne får det, de er berettiget til. En sag kan være behandlet juridisk korrekt, men hvis man ikke samtidig som borger føler sig ordentlig behandlet, kan man få en oplevelse af, ens sag heller ikke er det," skriver hun i sin rapport.

Hun foreslår derfor, at organisationen sætter fokus på venlig og hensynsfuld optræden og sprogbrug.

"Som offentligt ansatte har vi en magt og en autoritet, som skal forvaltes med respekt og ydmyghed. Selv i den svære dialog er det den ansatte, der har ansvaret for at handle med ordentlighed. Det er derfor borgerrådgiverens forslag, at der blandt medarbejdere og ledere er fokus på, hvordan der tales til og om borgerne", skriver hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Uro efter dødsulykke: Politiet måtte sikre OUH mod folk, der strømmede til

Danmark

Sådan ruster vi EU til fremtiden

Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Kerteminde

Corona har for alvor gjort sit indtog: Nu er nøgletal over 100 i Fyns hotspot

Annonce