Annonce
Gear

Mondeo får en opstrammer: Tilpasser gearskift og læser vejskilte

Ford er nu klar med en opgraderet Mondeo hybrid, der er mere effektiv og komfortabel, og som også kommer som stationcar. Foto: Ford

Fords store Mondeo får et facelift med nyt automatgear, ny dieselmotor og en bedre hybrid, der også fås som stationcar.

En masse justeringer på de indre linjer. Sådan tager et midtvejs-facelift af Ford Mondeo sig ud.

Her satser mærket med ovalen i stigende grad på hybridmodellen, der får et kraftigt løft på teknologi-fronten og nu også kan fås i stationcar-versionen, som de fleste firmakunder vælger.

Hybrid-versionen i første generation blev lanceret herhjemme i efteråret, og hjertet er stadig den 2,0-liters benzinmotor på 187 hk, der spiller sammen med en elmotor, en generator, et meget lille batteri på 1,4 kWh og en CVT-automatgearkasse.

Men ifølge producenten er både brændstoføkonomi og ydeevnen bedre, mens accelerationen foregår mere flydende end tidligere.

Annonce
Firmaklassemodellen kan nu også fås med det nye intelligente gearskifte, som er introduceret i Focus, og som betjenes med et drejehjul. Foto: Ford

Nye teknologier

Hybriden klarer således 18,2 km/l i stationcar-version, mens en 1,5 Ecoboost med 165 hk til sammenligning kører 11,5 km/l efter den nye WLTP-norm, som er svær for lægfolk at sammenligne med forgængeren, da beregningsmetoden er ændret.

Ambitionerne fejler dog ikke noget, for Ford regner med, hybriden vil komme til at udgøre 50 procent af Mondeo-salget i Europa.

Herhjemme er det dog typisk dieselversionerne, som trækker salget, men hybriderne forventes at komme til at fylde mere. Det står også klart, at den nye generation af Mondeo-hybriden har fået en række nye funktioner.

Det gælder Fords SmartGauge-interface, som giver overblik på brændstof- og energiforbrug med BrakeCoach-funktion, der hjælper med gradvis bremsning for bedre udnyttelse af bremseenergien, elassisteret styring, eldrevet klimaanlæg og nedkøling af eldrivlinjen og en ny udstødningsteknologi, som sikrer hurtigere opvarmning af kabinen.

Batterierne tager dog en del af pladsen. Mondeo Hybrid stationcar har nemlig et bagagerum på 403 liter, hvilket er 112 liter under den almindelige stationcar.

Mondeo stationcar kan nu også fås som hybrid. Batteripakken tager godt 100 liter af bagagerummet, som dog med sine godt 400 liter stadig er rummeligt. Foto: Ford

Gearskiftet er rundt

Ford lancerer også en ny 2,0-liters Ecoblue-dieselmotor, der kommer i versioner med 120 hk, 150 hk og 190 hk. Her leveres også bedre brændstoføkonomi, der lander på 16,7 km/l for den med 190 hk og mest firmarelevante version med automatgear.

De to største versioner kan nemlig fås med et helt nyt ottetrins automatgear, der ikke alene giver bedre brændstoføkonomi, men også blødere gearskift.

Det kendes fra den nye Focus og hedder noget så teknisk som "Adaptive Shift Scheduling". Det nye gearskifte omfatter som i Focus et drejehjul som gearvælger og har en funktion, der aflæser den individuelle kørestil og tilpasser gearskift herudfra.

Systemet kan også identificere op- eller nedadgående hældninger og hårde sving, som den justerer gearskift ud fra. Det er noget, som skal sikre en mere stabil og behagelig køreoplevelse.

Samtidig lanceres "Adaptive Shift Quality Control", der aflæser bilens information og vejforholdene og tilpasser koblingstrykket herudfra for blødere gearskift.

Den nye diesel kan også fås med firehjulstræk.

På de ydre linjer er det kun ændret kølergrill og let ændret frontdesign for og agter, som afslører faceliftet, mens der er andre tekstiler indendørs.

Men som noget nyt fås Mondeo også for første gang med en intelligent fartbegrænser, der aflæser vejskiltene og holder bilens hastighed inden for fartgrænser. Samtidig byder Mondeo på en køassistent, hvor den adaptive fartpilot med Stop & Go-funktion til myldretidskørsel kan følge trafikken op og ned.

Ford Mondeo Hybrid stationcar forventes lanceret i Danmark i april 2019. Priserne kendes endnu ikke.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tal højt om psykisk sygdom

Der bliver malet sådan et billede af os psykisk syge som nogle vildt farlige kriminelle, der går og stikker folk ned. Men langt størstedelen af os har bare nogle andre udfordringer end andre, og det går værst ud over os selv", sagde 41-årige Michael Hansen til avisen tidligere på ugen. Deri har Michael Hansen ret: Psykisk sygdom er først og fremmest en belastning for den syge, ikke for omgivelserne. Alligevel bliver mennesker med psykiske sygdomme ofte betragtet med mistænksomhed eller direkte frygt af andre mennesker. For de fleste af os har lettere ved at forholde os til et brækket ben end et brækket sind. Sådan behøver det imidlertid ikke være. Hvis vi hver især lærer mere om psykiske sygdomme, kan vi få lagt noget af den unødvendige frygt bag os. Derfor er det godt og nødvendigt, at Michael Hansen og andre som han taler højt om deres sygdom og diagnoser, så vi kan få nuanceret vores syn på psykiatriske sygdomme. Michael Hansen lider af såkaldt paranoid skizofreni, en af de sværeste psykiske lidelser, der findes; en lidelse, som kun ganske få promille af danskerne lider af, og derfor en lidelse som kun ganske få af os kommer til at stifte bekendtskab med i vores liv. Selv om sygdommen er udstyret med et mystisk, endda et nærmest ildevarslende navn, er Michael Hansen imidlertid hverken mere eller mindre farlig for sine omgivelser end dig og mig. Michael Hansen er kort sagt et menneske som os. Og han skal betragtes som sådan; han skal ikke betragtes som potentiel morder. Statistikken er smerteligt tydelig: Langt hovedparten af landets psykisk syge bliver mødt med fordomme, når de taler om deres sygdom. Derfor har fire ud af fem psykisk syge undveget kontakt med andre mennesker, og tre ud af fem har afholdt sig fra at søge uddannelser eller lignende. Det er deprimerende tal. Derfor er der brug for, at Michael Hansen og endnu flere psykisk syge med ham får modet til at tale højt om deres sygdom og til at forklare, hvad den går ud på. Samtidig er der brug for, at vi, der ikke har en psykiatrisk diagnose, har modet til at lytte og forstå. Så tal højt. Det hjælper.

Annonce