Annonce
Kultur

Momentum har fået momentum: Teaterverdens underhund i fryd over Reumert-priser

Niels Erling (i midten) og Emma Silja Sångren (t.h.) vandt begge en talentpris ved dette års Reumert-uddeling. Begge for deres arbejde i sidste sæsons Undergangstrilogi. Jakob Femerling Andersen (t.v.) spillede sammen med Emma Silja Sångren i forestillingen Apokalypse. Foto: Klaus Knakkergaard
I år vandt Teater Momentum to Reumert-priser. Den dertilhørende glæde er - ganske naturligt - ikke til at tage fejl af, da Fyens Stiftstidende får teatrets leder i røret.
Annonce

Odense: Det odenseanske Teater Momentum har haft nok at glæde sig over i den forgangne uge - ganske præcist to ting.

Ved dette års Reumert-prisuddeling i København løb teaterverdens selvbeskrevne underhund nemlig ikke blot med én men hele to Reumert-priser for den Undergangstrilogi, teatret havde på brædderne under dets forgangne sæson - og derfor er det nok ingen fejl at sige, at Teater Momentum i år har fået, ja, momentum.

Derfor passer begejstringen også til den store anledning, det er, at hente den danske teaterverdens nok fineste pris hjem til Odense. Men faktisk var en nominering i sig selv mere end nok til at vække Momentum-folkenes glæde og markere Odense-teatret som en bemærkelsesværdig spiller på hele Danmarks teaterscene.

Annonce

Den søde opmærksomhed

Fredag formiddag ringer Fyens Stiftstidende til det præmierede teater for at stille et af journalistikkens nok mest uslebne og rustne spørgsmål: "Hvordan føles det, så?"

Men interessen var såmænd oprigtig, og det var tilbagesvaret også. For det føles selvfølgelig godt. Rigtig godt. Det er teaterleder Marianne Klint ikke mange sekunder i tvivl om.

- Vi er rigtig glade. Vi har vidst i lang tid, at vi var nominerede, og det at være nomineret i sig selv, er vi utrolig glade for. Også bare det at få en hel horde af anmeldere til Odense for at se vores forestilling en bedrift, forklarer hun.

Måske vil man så spørge, hvordan en simpel nominering kan være nok. For i kampen om teaterverdens ultimative anerkendelse er det vel kun naturligt, at man går direkte efter guldet - eller rettere, statuetten.


I forbindelse med Undergangstrilogien er det den stærke tekst, der gjorde os i stand til at blive bemærkede. Vi havde en vanvittig god scenografi, og så spillede skuespillerne altså bare utrolig godt.

Marianne Klint, teaterleder for Teater Momentum


Men svaret ligger faktisk i teaterleder Marianne Klints egne ord. For det er lige så meget den søde opmærksomhed, det handler om, når man som et lille provinsteater melder sig ind i konkurrence med mastodonter som Det Kongelige Teater i København, som Marianne Klint forklarer det.

Og det er lige netop her, Teater Momentum kan noget, som åbner det brede danske øje for sig - teatret kan slå på jungletrommer for sig selv.

Annonce

Teater med på beatet

Teatrets jungletrommeslagning er naturligvis i overført betydning. Trommerne findes ikke i virkeligheden.

Alligevel danser Teater Momentum uvægerligt med på det beat, der rører sig i det danske samfund og befolkning. Det er ikke det blinde øje, man vælger at vende til den politiske og kulturelle samtid - og det skaber snak blandt befolkningen.

"I Apokalypse spillede hun kvinden, der brændende ønskede sig et barn, men knap turde føde det. Her afslørede hun sit særlige kropslige performancetalent, mens hun sprintede rundt på scenen. Igen og igen. Med hivende åndedræt og vild dans, indtil sveden dryppede på gulvet. Fascinerende mytisk," skrev juryen om Emma Silja Sångren. Foto: Klaus Knakkergaard

- Som teater formår vi virkelig at skabe stor opmærksomhed omkring vores ting, som bliver til "talk of the town" (snak i byen, red.). Vores Undergangstrilogi har talt sig ind i de tanker, mange mennesker har i denne tid, og generelt tager vi tematikker op, der fylder i folk. Det giver os selvfølgelig omtale, forklarer Marianne Klint.

På netop spørgsmålet om tematik og samfundstendenser er forskellene ikke så store imellem Teater Momentum og Danmarks øvrige teatre - mastodonterne såvel som de mindre.

Det odenseanske teaters sande styrke ligger i det arbejde, folkene bag lægger i det.

- I forbindelse med Undergangstrilogien er det den stærke tekst, der gjorde os i stand til at blive bemærkede. Vi havde en vanvittig god scenografi, og så spillede skuespillerne altså bare utrolig godt, afslutter Marianne Klint.

Ved dette års Reumert-uddeling gik de to Reumert-priser til kunstnerisk leder Niels Erling og skuespiller Emma Silja Sångren.

"Han er vild og ekspressiv. Optaget af tidens etiske spørgsmål. Med undergangstrilogien på Momentum viste han, at hans fokus ikke kun er den enkelte forestilling, men sæsonens samlede udtryk. At han som kunstnerisk leder af AKT1 har skabt en legeplads for ny dramatik bekræfter, at han har visioner – og kan gennemføre dem," lød juryens begrundelse for at Niels Erling skulle have årets talent-pris for årets sceneinstruktør. Foto: Klaus Knakkergaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Sundhedshus på giftig grund

Udland

Anden bølge er i gang: Tyskland kan blive lukket land for danskere lige om lidt

Erhverv For abonnenter

Lukkede fabrik i Ringe: Nu tjener fynsk kæmpe koncern penge igen

Annonce