Annonce
Assens

Moderne teknologi skal gøre undervisningen sjovere

Lokalredaktør Daniel Kofoed afprøver her en t-shirt, som ved hjælp af en app på telefonen kan vise og fortælle om kroppens indre. Foto: Stine Ploug Christiansen
På Det Blå Gymnasium og EUD i Glamsbjerg har man siden januar brugt augmentet reality i undervisningen. Det skal være med til visualisere undervisningen og øge indlæringen.
Annonce

Glamsbjerg. Det flyder med forskellige dimsedutter i mødelokalet på Det Blå Gymnasium, og rektor Carsten Hogrefe finder stadig flere frem. Til sidst kommer han med en tom vinflaske fra Netto.

Med en app på sin telefon aktiverer han kameraet, som han holder op foran etiketten på vinflasken, og manden, som er afbilledet, begynder at fortælle en historie. Det er et eksempel på augmentet reality, som er en teknologi, man har indført i undervisningen på Det Blå Gymnasium.

Siden januar har augmentet reality, eller AR som det forkortes, været en del af undervisningen for elever på både Det Blå Gymnasium og EUD-uddannelsen i Glamsbjerg.  Projektet bliver støttet økonomisk af Region Syddanmark, som har bidraget med 2,8 millioner. Ifølge rektor på Det Blå Gymnasium, Carsten Hogrefe, er der flere formål med at undervise i den nye teknologi.

- Det handler for det første om karrierelæring. Og det handler om, at vores elever skal klædes på til, at de senere kommer ud i en virksomhed, hvor AR findes. Hele karriereaspektet går ud på, at vores elever skal være klar til fremtiden, når de kommer ud i virksomhederne. Men det handler også om, at vi skal være med til at løfte regionens opgave om at få flere unge med STEM-kompetencer (science, engineering, technology, mathematics, red.).

Annonce

Alle elever har gavn af AR

Ifølge Carsten Hogrefe er der flere fordele ved at bruge AR i undervisningen, og det gælder både for eleverne på Det Blå Gymnasium og EUD. Begge uddannelser bruger en såkaldt Merge Cube i undervisningen, der via telefonens kamera og en række apps kan visualisere forskellige ting.


Det handler for det første om karrierelæring. Og det handler om, at vores elever skal klædes på til, at de senere kommer ud i en virksomhed, hvor AR findes. Hele karriereaspektet går ud på, at vores elever skal være klar til fremtiden, når de kommer ud i virksomhederne.

Carsten Hogrefe, rektor på Det Blå Gymnasium


- Vi er gået ind i det der hedder Merge Cube. Når man holder terningen oppe, kan man med en app for eksempel se solsystemet i luften, og sidde og dreje med den. Yderligere har vi fundet ud af, at man via et program kan programmere via simpel blokprogrammering, og vi vil gerne prøve at programmere undervisningsmodeller til en Merge Cube, for vi har den tankegang, at hvis man bruger flere sanser til at lære noget, så sidder det bedre fast, forklarer Carsten Hogrefe.

Han mener, at det i forhold til programmering giver rigtig god mening for dem med informatik på HHX at bruge det, og samtidig kan brugen af AR i undervisningen forberede eleverne på EUD på det moderne samfund, hvor flere virksomheder gør brug af AR.

Annonce

Udfordret af corona

Brugen af augmentet reality i undervisningen startede i januar i år, og løber de næste to et halvt år frem. Men implementeringen af AR i undervisningen mødte i foråret en udfordring i form af corona, som har sænket projektet en smule.

- Vi oplevede et benspænd på grund af corona, så vi er sat lidt tilbage, og vi er kun lige kommet rigtigt i gang. Vi har fået lavet en enkelt model, som vi nu skal til at afprøve ude i undervisningen, og vi regner med, at vores underviser i informatik efter jul begynder at trække blokprogrammering ind i undervisningen, siger Carsten Hogrefe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Måtte købe køjesenge i Jysk: Nyborg Fængsel indlogerede udvisningsdømte på ufærdig afdeling i al hast

Danmark

Psykisk vold per kontrakt

Middelfart

Nu er det nok: Mathias vil omdanne forhutlet stationsbygning til levende café og ungdomsmiljø

CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Annonce