Odense Kommune har sammen med FynBus lavet den første skitse til, hvordan et letbane-net kan se ud.
Når Odenses borgmester Jan Boye (K) tænder det lange lys, ser han i år 2018 en såkaldt letbane i Odense - populært sagt: en moderne sporvogn.
Odense Kommune har sammen med FynBus lavet den første skitse til, hvordan et letbanenet kan se ud. En oplagt rute for en støjsvag el-drevet letbane vil være fra centrum og til SDU Odense og et måske kommende universitetshospital tæt på motorvejen i den sydøstlige del af byen
Jan Boye understreger, at Odense ikke alene kan betale.
- Det er vigtigt, at vi nu fortæller regering og Folketing, at landets tredjestørste by også skal være med, når staten bruger penge til den fremtidige infrastruktur, siger borgmesteren.
Han vil forsøge at få partifællen, transportminister Carina Christensen, og trafikordførerne i Folketinget med på idéen.
Bilfri bykerne
Jan Boye mener, det er tvingende nødvendigt at gøre det mere tillokkende at bruge offentlige transportmidler.
- Vi har et mål om at gøre bykernen bilfri og omdanne Odense til den første større CO2-neutrale by i verden. Da vil en letbane om otte-ti år være et vigtigt redskab, siger borgmesteren.
Venstre og Socialdemokraterne er umiddelbart positive, om end Thomas Funding (S) løfter pegefingeren:
- Det vigtigste er at finde penge til en forbindelse over Odense Kanal.
Endnu mere kontant er SF's Stina Willumsen:
- Jan Boye kommer med så mange trafikpolitiske initiativer, der stritter i alle retninger, at jeg er bekymret for, om han virkelig tager trafikproblemerne alvorligt.