Annonce
Fødselsdag

Modebranchens godfather<br/>

Den italienske modeskaber Giorgio Armani fylder 85 år 11. juli. Foto: Miguel Medina/Ritzau Scanpix
I over fire årtier har Giorgio Armani stået i spidsen for et af de mest succesfulde modehuse i verden, og han fortsætter, indtil han dør. Torsdag fylder han 85.

Han er italiener med stort "I". Men det var noget så uitaliensk som en tysk folkevogn, der var med til at kickstarte modeskaberen Giorgio Armanis imponerende karriere. Det vender vi tilbage til.

I dag står Giorgio Armani, der torsdag 11. juli bliver 85 år, bag et af verdens største og mest kendte modehuse, og han har tjent en formue på det.

At han skulle være med til at klæde alverdens kendisser og velhavere på, var dog ikke lige til at forudse i Armanis yngre dage.

Han var først et smut forbi medicinstudiet på universitetet i Milano. Men lægedrømmen holdt blot i tre års tid. Så droppede han ud og søgte ind i hæren. Heller ikke her fandt han sin rette hylde.

Tilbage i Milano - Italiens modehovedstad - fik Giorgio Armani job som vinduesdekoratør i et shoppingcenter, og så var kimen til et liv inden for mode lagt.

Armani gik fra vinduet ind i butikkens herreafdeling som indkøber, hvor hans appetit på herremode blev vakt. Og i slutningen af 1960'erne kom Armani til designeren Nino Cerutti, hvor han skulle designe herretøj.

Der skulle en mand ved navn Sergio Galeotti til at overbevise Armani om, at han skulle starte sit eget. Det var her - i en alder af over 40 år - at Armani måtte sælge sin VW Boble for at få råd til kontorplads og tekstiler til sit og Sergio Galeottis nye firma.

Allerede året efter var der Armani-tøj i butikkerne, og i 1979 var han klar med en kollektion til amerikanerne på den anden side af Atlanten.

I dag er der ikke et kontinent uden Armani-butikker, og italienerens imperium rummer alt fra luksushoteller til duftserier.

Giorgio Armani har ofte været først ude. Blandt andet krediteres han for at være manden, der fandt på, at kendisser skulle iklædes designertøj på den røde løber. Og han var den første designer, der stoppede med at bruge tynde modeller med en BMI (body mass index) på under 18.

Giorgio Armani mener, at det er enkelheden i hans design, der har sikret succes.

Han har ingen planer om at gå på pension.

- Så længe jeg er her, er jeg chefen, har han sagt i et interview med magasinet GQ.

Folkevognen solgte han i øvrigt for godt 4000 kroner dengang i 70'erne. Armanis formue er i dag omkring 60 milliarder kroner. /ritzau

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Odense

2000 indviede julefestival i Odense

Annonce