Annonce
Middelfart

Misforståelse var lige ved at koste Harndrup rekreativt område: Lokal aktionsgruppe snublende tæt på mål

I næsten tre år har Transportgruppen i Harndrup kæmpet for at komme i gang med at omdanne to tilvoksede grunde i byen til rekreativt område. Nu er gruppen snublende tæt på mål. Området skal blandt andet indeholde en platform ud i Harndrup Å på det sted, hvor gruppen sidder på billedet. Fra venstre: Lars Hviid, Kim Juul Larsen, Heidi Damkjær, Jette Rasmussen og Julie Schou Christiansen. Foto: Sofie Secher Karlsen
En arbejdsgruppe fra Harndrup er snublende tæt på at kunne omdanne den tidligere Vandværksgrund til rekreativt område.

Harndrup: Træerne er flere meter høje og skovbunden er dækket af efeu. At Harndrup Å gemmer sig bagerst på grunden er slet ikke til at se. Men sådan skal det ikke blive ved med at se ud.

Seks af byens beboere har de seneste knapt tre år arbejdet for at skaffe penge nok til at kunne omdanne området omkring den tidligere vandværksgrund til et rekreativt område med både bålplads, udendørs træningsmiljø og madpakkehus.

Gruppen, som har fået navnet Transportgruppen, fordi den tidligere har kæmpet for mere offentlig transport til byen, har søgt og i alt fået omkring 900.000 kroner af fonde, banker og Middelfart Kommune til at omdanne området.

Nu mangler kun omkring 60.000 kroner, som gruppen forventer at have i hånden, når svarene på de sidste fondsansøgninger løber ind. Og så håber gruppen på at kunne indsamle omkring 30.000 kroner gennem crowdfunding.

Derudover mangler gruppen at lave en aftale med Middelfart Kommune om vedligehold af området. Falder den ikke på plads, risikerer Transportgruppen at måtte betale dele af pengene tilbage, fordi tidsfristen på nogle af fondsmidlerne udløber ved årsskiftet.

Annonce
Området er lige nu groet til med alverdens grønt, men når planerne føres ud i livet, skal der i stedet være bålplads, madpakkehus og træningsområder. Foto: Sofie Secher Karlsen

Lige ved at ryge i vasken

Og aftalen med kommunen om vedligeholdet var lige ved at ryge i vasken - tilsyneladende på grund af en misforståelse.

- Alt ligger klar til at gå i gang. Vi har tegningerne, vi har indhentet tilbud på arbejdet, og vi mangler kun en byggetilladelse, som er på vej, siger Kim Juul Larsen og fortsætter:

- Vi var klar til at sætte i gang, men så fik vi et mundtligt afslag fra kommunen, og vi fik den helt klare forståelse, at kommunen ikke ønskede at gå ind og hjælpe med vedligehold.

Derfor tog gruppen kontakt til Fyens Stiftstidende i håbet om, at avisens indblanding kunne få Middelfart Kommune på andre tanker.

Nærmere aftale skal laves

Meldingen overrasker kommunens trafik- og vejchef Uffe Høybye, som understreger, at den forhåndsaftale, som Transportgruppen og Fjelsted/Harndrup Lokaludvalg lavede med Middelfart Kommune i foråret 2018 stadig står ved magt. I den står, at en del af driften og plejen af det grønne anlæg, med nye funktioner og rekreative tilbud, af egen drift vil blive varetaget af Fjelsted/Harndrup Lokaludvalg.

Trafik- og vejchefen fortæller, at der ikke er lavet en nærmere aftale mellem Middelfart Kommune og Transportgruppen, og det kan være årsagen til, at gruppen har fået det indtryk, at kommunen ikke ønskede at hjælpe.

- Mig bekendt er der ikke lavet en aftale, og på nuværende tidspunkt er papiret blankt. De (Transportgruppen, red.) skal tage fat i mig, så vi kan snakke om det og se, om vi kan finde en løsning, siger Uffe Høybye og fortsætter:

- Det, der er specielt ved vandværksgrunden, er, at den også skal bruges som pit stop til cykelturister, og derfor har vi (Middelfart Kommune, red.) en støre interesse i den.

Uffe Høybye afviser ikke, at kommunen eksempelvis vil stå for at slå græsset i området.

Den melding glæder Kim Juul Larsen, som - ligesom resten af Transportgruppen - er optaget af at komme i gang med forvandlingen.

Transportgruppen håber på at kunne indsamle omkring 30.000 kroner gennem crowdfunding. Indsamlingen skal være med til at give områdets beboere ejerskab over området. Fra venstre: Julie Schou Christiansen, Heidi Damkjær, Jette Rasmussen, Kim Juul Larsen og Lars Hviid. Foto: Sofie Secher Karlsen

Arbejdsdag og crowdfunding

Medlemmerne i Transportgruppen er også indstillet på at hoppe i arbejdstøjet.

- Lige nu forestiller vi os en årlig arbejdsdag, hvor folk fra byen kommer og hjælper til, forklarer Lars Hviid.

Om årsagen til, at Transportgruppen ikke selv påtager sig hele opgaven med vedligehold inklusiv græsslåning siger et andet medlem af gruppen, Julie Schou Christiansen:

- Hvis vi laver en gruppe, som står for det, er der risiko for, at det dør ud. Og hvis vi laver det her (omdanner området til rekreativt område, red.) må det ikke gro til - så hellere lade være.

Når aftalen om vedligeholdet af arealerne er på plads med Middelfart Kommune, sætter Transportgruppen gang i en crowdfunding-indsamling, som udover at rejse 30.000 kroner, også skal være med til at inddrage områdets borgere, så de får ejerskab over området.

Når aftalen om vedligeholdet af arealerne er på plads med Middelfart Kommune, sætter Transportgruppen gang i en crowdfunding-indsamling, som udover at rejse 30.000 kroner, også skal være med til at inddrage områdets borgere, så de får ejerskab over området. Foto: Sofie Secher Karlsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Brug din tid på Balslev

Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce