Annonce
Erhverv

Minister vil stramme udbudsregler efter Atea-sag

Minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) er torsdag kaldt i samråd om det offentliges samarbejde med it-virksomheden Atea, der er dømt for bestikkelse af offentligt ansatte. Ministeren vil stramme regler for udbud blandt andet på baggrund af Atea-sagen. (arkivfoto)

Innovationsminister Sophie Løhde (V) bringer et forslag til stramninger af udbudsregler med i samråd torsdag.

Tidligere i år blev en række tidligere direktører i it-virksomheden Atea idømt fængselsstraffe for omfattende bestikkelse af offentligt ansatte i Region Sjælland. Det skal føre til hårdere sanktioner for firmaer, der bryder loven.

Det siger innovationsminister Sophie Løhde (V) sent onsdag forud for et samråd i Folketingets Finansudvalg om sagen torsdag.

- Jeg er dybt forarget over Atea-sagen, hvor en virksomhed har bestukket offentligt ansatte. Det er ikke alene moralsk forkasteligt, det er også fuldstændig uacceptabelt.

- Og det skal vi slå langt hårdere ned på, så vi sender et tydeligt signal om, at det accepterer vi på ingen måde i Danmark, skriver Sophie Løhde i en pressemeddelelse.

Det har vakt opsigt, at Atea efter dommen over de tidligere medarbejdere var blandt vinderne til en større it-indkøbsaftale på 720 millioner kroner hos den offentlige indkøbscentral SKI.

Kammeradvokaten vurderede, at der ikke var grundlag for at holde Atea ude af udbuddet trods dommen.

- Jeg vil gerne have strammet reglerne, så vi nemmere kan udelukke virksomheder, der dømmes for bestikkelse, for offentlige udbud i en periode og får lettere ved at ophæve indgåede kontrakter.

- Derfor nedsætter jeg nu sammen med erhvervsministeren en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan vi kan stramme reglerne, skriver Sophie Løhde.

Det er ikke let at ændre reglerne, da EU regulerer udbud. Og under disse regler er der en række betingelser for, hvornår stater må udelukke firmaer fra offentlige udbud.

Offentlige udbud er reguleret, så stater og myndigheder ikke kan tilgodese egne interesser og for at holde det indre marked åbent også i virkeligheden.

- Vi skal sikre os, at eventuelle lovstramninger ikke får utilsigtede konsekvenser for virksomheder, der holder sig inden for lovens rammer.

- Og vi skal naturligvis også leve op til EU-reglerne på området, skriver Sophie Løhde.

Innovationsministeren er kaldt i samråd af Socialdemokratiets finansordfører, Benny Engelbrecht. Han er tilfreds med, at ministeren vil se på, hvordan reglerne kan strammes.

- Jeg kan være lidt bekymret for, hvor lang tid sådan en arbejdsgruppe kan tage, og om vi kan nå at lovgive i denne folketingssamling.

- Så jeg vil opfordre til, at det bliver en hurtigarbejdende gruppe, og at vi ser på, om vi kan gøre nogle andre ting i mellemtiden, siger Benny Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce