Annonce
Erhverv

Minister: Vi bygger dronemotorvej over Fyn

Airflight fra Aalborg viste sin batmobil-drone frem for gæsterne i lufthavnen i Beldringe, hvor både minister og borgmester fik en tur i førersædet - men blev dog på jorden. Foto: Michael Bager
Transportministeren klippede et rødt bånd, mens en drone symbolsk hang i luften bag ham over HCA Airport. Beldringe lægger luftrum til test af nyt trafiksystem, som lader droner indtage luften side om side med almindelig flytrafik.
Annonce

Beldringe: - Jeg kan godt sætte mig op i den, men jeg har højdeskræk, så det skal I arbejde med, hvis jeg skal med højere op.

Transportminister Benny Engelbrecht griner bredt, da han sætter sig ned i sædet i den store sorte drone med fire imponerende rotorer, som mest af alt minder om Bruces Waynes Batmobil fra Batman.

Dronen står sikkert parkeret i en hangar i HCA Airport, hvor ministeren sammen med et større følge af repræsentanter fra dronebranchen, Syddansk Universitet, OUH, flere firmaer, politi og et større presseopbud netop har sat dronerne fri. Fra luftrummet i Beldringe i første omgang og lige om lidt i hele landet.

I hvert fald er det tanken, for firmaet Naviair skal bruge de 867 kvadratkilometer luftrum over Beldringe og Nordfyn - også kaldet U-Space - til at udvikle og teste en ny trafikstyringsplatform ved navn UTM, som åbner luftrummet for droner.

Sammen med almindelig flytrafik og uden at en dronepilot hele tiden har øje på dronen - som lovkravet lyder i dag.

Annonce

Slipper dronen af syne

- Det er et helt afgørende træk, hvis vi skal nå det potentiale, der er i teknologien, at vi flytter dronerne væk fra piloten, siger kommerciel chef Teit Silberling fra droneklyngen UAS Denmark, som netop har sit hovedkontor i HCA Airport.

Transportminister Benny Engelbrecht klipper symbolsk det røde bånd i HCA Airport, som sætter dronerne fri i Danmark - i første omgang i luften over Fyn. Foto: Michael Bager

Det har en mindre håndfuld virksomheder også, men med etableringen af UTM-platformen tages et nødvendigt skridt for at få dronerne helt op at flyve i Danmark. Sådan lyder det fra SDU-dekan Henrik Bindslev fra universitets teknologiske fakultet.

- Vi har investeret mange penge i droner - alene herude omkring 30 millioner kroner i bl.a. en hangar og noget meget moderne udstyr, men det er gået alt for langsomt hidtil. Vi så gerne, at der kom mange flere virksomheder herud, for det er dem, vi skal samarbejde med om at styrke udviklingen. Det åbner den nye platform for, siger Henrik Bindslev.

Annonce

Flyver uden for synsvidde

Fra asfalten i Beldringe har droneoperatører siden 2017 som det eneste sted i landet haft lov til at flyve uden for synsvidde. Netop den mulighed er udgangspunktet for udviklingen af den UTM-platform, som skal være med til at sætte dronerne fri ikke bare på Fyn men i hele landet.

- Det svarer til, at vi skal bygge et trafiksystem for luftrummet med lyskryds, trafikregulering, skiltning og ikke mindst lovgivning og regulering i et fuldautomatisk system. Det er en milepæl for udviklingen og arbejdet med droner, og allerede i løbet af 2021 er det meningen, at vi skal kunne bruge platformen i hele landet i en eller anden form, siger kommunikationsansvarlig hos firmaet Naviair, som har 640 ansatte, Bo Pedersen.

Gæsterne fik bl.a. en præsentation af det arbejde, som parterne bag Healthdrone-projektet udfører. Målet er at lade droner flyve blodprøver og medicin mm. mellem sygehusene i Odense, Svendborg og Ærø. Foto: Michael Bager

Naviair er sammen med Trafikstyrelsen, Syddansk Universitet, lufthavnen i Beldringe og UAS Denmark partnere i det samarbejde, der skal munde i det færdige system, som allerede næste år bliver bredt ud til hele landet.

- Du kan allerede nu downloade vores app og se, om du må flyve med en drone, lige der hvor du står. Den udbygger vi, og med tiden vil den også indeholde mulighed for at ansøge om tilladelse til at flyve bl.a. BVLOS (uden for synsvidde, red.), siger chef for UTM-udviklingen Steen Myhre Taschner Erichsen i Naviair, mens Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) kravler ud af den sorte drone-mobil i hangaren.

- For Odense og Fyn er det her et stort skridt med de store ambitioner, vi har på droneområdet. Nu kan man teste et nyt system, som med tiden kan få meget stor betydning for, at man kan få den succes med droner, som vi har med robotter, siger borgmesteren, som forventer at droneområdet i Beldringe nu får endnu større tiltrækningskraft.

Annonce

Dronerne skal flyve længere

Manden bag den sorte drone i hangaren har taget turen hele vejen fra Aalborg, hvor firmaet Airflight holder til. Mikkel Kærsgaard Sørensen har selv bygget dronen fra bunden.

- Det, vi mangler i Danmark, er muligheden for at flyve uden for synsvidde, som man kan her i lufthavnen. Hvis vi skal have folk til at tro på, at det er sikkert at sætte sig op i vores drone, så kræver det statistik, der viser, at det er sikkert, og det kræver masser af timer i luften, siger han.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) på vej op i Airflights drone. Han ser dagens åbning af luftrummet og test af det nye system fra Naviair som et afgørende skridt for droneudviklingen og testcentret i Beldringe. Foto: Michael Bager

Han afslører, at firmaet allerede har fået henvendelser fra to større firmaer, som gerne vil bruge dronen i byggeriet. Og så afslører han, at firmaet er i dialog med lufthavnen i Beldringe, så det er ikke hans sidste tur til Fyn.

Et af de firmaer, der allerede er til stede i lufthavnen og faktisk har sagt, at de vil bruge droner til persontransport senest i 2025 er Falck. Firmaet, der allerede samarbejder med SDU og OUH i det såkaldte Healthdrone-projekt om at flytte medicin og blodprøver med droner, vil flytte ambulance-redderen over i en drone i løbet af få år.


Vi kan bare se, at vores konkurrenter kan gøre mere i udlandet, end vi kan. I Sverige har de allerede gang i droneflyvninger med hjertestartere, og i Hamburg og Berlin flyver de ind over byerne i test, men nu kommer vi med også, og det er helt afgørende

Nicolai Søndergaard Laugesen, droneansvarlig, Falck


- Det kan være afgørende for den livreddende indsats, da vi kan barbere responstiden ned fra 14 minutter til syv minutter, siger Nicolai Søndergaard Laugesen er ansvarlig for droneprojektet.

Han glæder sig over, at UTM-platformen kan løfte dronerne fri af meget stram lovgivning i Danmark, som halter efter de omkringliggende lande.

- Vi kan bare se, at vores konkurrenter kan gøre mere i udlandet, end vi kan. I Sverige har de allerede gang i droneflyvninger med hjertestartere, og i Hamburg og Berlin flyver de ind over byerne i test, men nu kommer vi med også, og det er helt afgørende, siger han.

Annonce

Motorvej til droner

For ministeren er der ingen tvivl om, at dronerne kan være med til at løfte samfundsopgaver - som bl.a. blodprøvetransport - og udgør en helt ny kommerciel branche med store muligheder. Hvis ambulancereddere eller ministre skal flyve med dronerne, så skal der dog være styr på sikkerhed og trafikken i luften - og her er UTM-systemet helt essentielt.

- Det afgørende er, at man får styr på sikkerheden. Selvfølgelig hvis du skal sætte dig op i en persondrone, men det gælder også, hvis du flyver droner med blodprøver til Ærø, så skal du være sikker på, at den ikke falder ned undervejs, og der skal være styr på, hvordan den operer og hvilken rute, den tager. Det er det, som Fyn nu lægger luftrum til at få testet, så vi kan bygge fremtidens motorveje til droner, siger ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Ulven kommer - med hvad?

Middelfart For abonnenter

Middelfart-præst har døbt, konfirmeret, viet og begravet i 25 år: - Jeg kan godt finde på at sidde og græde på kontoret

Annonce