Annonce
Erhverv

Minister om lufthavnskonflikt: Der er frit valg af fagforening

Venstre og Liberal Alliance hiver Peter Hummelgaard i samråd om fagforeningskonflikt i Københavns Lufthavn.

Bagageansatte i Københavns Lufthavn har igen nedlagt deres arbejde.

Det sker, fordi bagagemedarbejdere fra SAS Ground Handling, SGH, er utilfredse med, at en kollega ville være medlem af en anden fagforening end 3F.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) vil ikke blande sig i den konkrete sag. Men han understreger, at der er frit valg af fagforening i Danmark.

- Først vil jeg understrege, at jeg ikke kan og heller ikke vil blande mig i konkrete tvister på en arbejdsplads.

- Det har vi et fagretligt system til at afgøre. Når det er sagt, så er reglerne jo sådan, at det står frit for enhver, hvilken fagforening vedkommende vil melde sig ind i, siger Hummelgaard i en skriftlig kommentar.

Venstre og Liberal Alliance indkalder ministeren i samråd om sagen.

Den upopulære medarbejder er medlem af Ingeniørforeningen, IDA. Han er ifølge Berlingske uddannet ingeniør.

Medarbejderen er blevet truet til at skifte til 3F. Det skete tidligere i år fra den daværende næstformand i SGH.

Det skriver Berlingske, som er i besiddelse af en lydfil, hvor den medarbejder, der ikke er medlem af 3F, bliver truet.

- Har du aldrig hørt om jungleloven. Den lever herude. Det vil sige, at der kun er én fagforening, som vi er medlem af herude. Vi er alle sammen medlem af den samme forening, sagde medlemmet af 3F ifølge en lydfil.

Efter at avisen har beskrevet sagen, har Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, taget afstand fra brugen af trusler, som medarbejderen i lufthavnen blev udsat for.

- Jeg har noteret mig, at den pågældende, der er gået langt over stregen, efterfølgende har valgt at trække sig fra sine hverv i 3F, og at der er tale om en afsluttet personalesag, siger Henrik Bay-Clausen i en pressemeddelelse.

Hos IDA mener formand Thomas Damkjær Petersen, at sagen er kommet helt ud af kontrol.

- Det er over 13 år siden, at der faldt en dom ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, og det burde derfor stå klart for enhver, at der er frihed til at vælge den fagforening, man har lyst til, og at der ikke længere er eksklusivaftaler på det danske arbejdsmarked, siger Thomas Damkjær Petersen i en skriftlig kommentar.

To gange i sidste uge nedlagde medarbejderne hos SGH deres arbejde i Københavns Lufthavn i flere timer. Også onsdag har medarbejderne valgt at gå i strejke.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce