Annonce
Odense

Minister: Kommuner skal kunne skrue bissen på over for udlejere af el-løbehjul

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil blandt andet med en ny vejlov give kommunerne bedre muligheder for at stille krav til udlejningsselskaberne bag el-løbehjulene. Arkivfoto: Morten Pedersen
Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil indføre lovgivning, der blandt andet vil give kommunerne øgede muligheder for at stille krav til udlejerne af el-løbehjul. Han vil dog afvente en evaluering, før han tager stilling til, om det skal være lovpligtigt at bruge hjelm.

Hvad er dit generelle indtryk af, hvordan det er gået i det første år med el-løbehjul?

- Der har været nogle helt åbenlyse udfordringer, fordi man ikke har stillet så mange krav til udlejningsvirksomhederne. Så måske særligt København har været præget af, at løbehjulene ligger og flyder i gaderne. Det er klart det, som de fleste er mest irriterede over. Og det forstår jeg udmærket godt. Nogle gange kan man dårligt bevæge sig rundt uden at være ved at sparke til dem. Det problem kommer vi også til at adressere, når vi ændrer vejloven i foråret, så kommunerne får hjemmel til at stille nogle mere præcise krav og for eksempel specificere, hvor løbehjulene må stå og så fjerne dem på firmaernes regning, hvis de står andre steder.

Hvordan forholder du dig til de data, som Ulykkes Analyse Gruppen på OUH har lagt frem, som tegner et foreløbigt billede af, at det er farligere at bruge et el-løbehjul end at køre på cykel?

- Både trafiksikkerhed og el-løbehjulenes påvirkning af klimaet bliver en del af den evaluering, der kommer til januar. Jeg vil gerne være sikker på, at vi får så mange valide data som overhovedet muligt. Derfor er arbejdet fra analysegruppen på OUH også meget vigtigt. Ligesom det er vigtigt at sammenholde dem med andre data. Derudover vil vi selvfølgelig også gerne have data fra udlejningsvirksomhederne, som kan fortælle os, hvor og hvor meget løbehjulene kører.

Hvilke overvejelser gør du dig i forhold til at gøre det lovpligtigt at bruge hjelm?

- Det er i hvert fald ikke en mulighed, som jeg vil udelukke på forhånd, men det er også noget af det, som vil indgå i evalueringen. Det vil selvfølgelig også afhænge af, hvad det er for skader, der typisk sker. Men jeg vil da også sige, at jeg ikke ser særligt mange i gadebilledet, som bruger hjelm, når de kører på el-løbehjul.

Mener du, at man bør kigge på nogle af de andre regler omkring løbehjulene?

- Jeg vil gerne slå fast med syvtommersøm, at vi ikke kommer til at røre ved aldersgrænsen på 15 år. Jeg har noteret mig, at der er overraskende mange, der køber el-løbehjul til deres børn og ikke er klar over, at de ikke må bruge det uden at blive ledsaget af en voksen. Et el-løbehjul er ikke legetøj, men et motoriseret køretøj, som kan køre relativt hurtigt.

Er el-løbehjulene som udgangspunkt kommet for at blive, så den kommende evaluering mere handler om, hvordan man kan regulere det bedre?

- Jeg har ikke lagt mig fast på noget, men umiddelbart er der kommet en relativt stor flåde af el-løbehjul – både hos private og hos udlejningsfirmaerne. Det skal selvfølgelig også tænkes med, og jeg forventer da ikke, at vi kommer til at forbyde el-løbehjulene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Opondo med for første gang i en uge

Odense

FIF-hæder til Torben Simonsen

Annonce