Annonce
Indland

Minister Jarlov lægger sine skarpe holdninger til side

Det store smil var fremme hos den nye erhvervsminister, Rasmus Jarlov (K), som havde været til audiens hos kronprins Frederik sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på Amalienborg.

Den nye erhvervsminister er ikke i tvivl om, at det er nogle store ministersko, han skal udfylde.

Det er en kæmpe ære at blive minister.

Sådan lyder det fra den nye erhvervsminister, Rasmus Jarlov (K), efter at han torsdag har været til audiens på Amalienborg hos kronprins Frederik med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Jarlov afløser partifællen Brian Mikkelsen, som stopper i dansk politik for at blive direktør i Dansk Erhverv.

- Det er en meget stor ære. Det er nogle meget store sko, jeg skal træde i efter en meget dygtig og erfaren minister Brian Mikkelsen, som har været et af mine forbilleder i hele min politiske karriere, siger Jarlov.

- Vi er glade for den lange tid, vi har haft Brian, og jeg vil gøre mit bedste for at løfte opgaven så godt, som jeg kan.

- Det er et område, jeg brænder rigtig meget for, i og med at jeg har en erhvervsbaggrund både fra Novo Nordisk og den virksomhed, jeg selv har etableret, siger Jarlov med henvisning til sin turistvirksomhed.

Brian Mikkelsen har siddet i Folketinget siden 1993. Han har været erhvervsminister, siden De Konservative trådte ind i regeringen i 2016.

Han var også minister i VK-regeringens tid, hvor han først var kulturminister, så justitsminister og siden økonomi- og erhvervsminister.

Det er Jarlovs første ministerpost. Han kom første gang i Folketinget i 2010.

Tidligere har Jarlov som konservativ ordfører udtrykt sig kritisk over for VLAK-regeringen, som han nu er en del af. Senest før det igangværende VM i fodbold i Rusland.

Her kritiserede Jarlov, at kulturminister Mette Bock (LA) vil tage til Rusland for at overvære kampen mellem Danmark og Frankrig 26. juni.

Og han var med til at vælte Eva Kjer Hansen (V) som miljø- og fødevareminister i den daværende V-regering i sagen om landbrugspakken og dens påvirkning af miljøet.

Men sådan er det, slår Løkke fast. Mens Jarlov tilføjer, at han nu ikke kun skal tænke på De Konservative, men på VLAK-regeringen.

- Vi er professionelle mennesker, og derfor agerer vi i de roller, vi har, siger Løkke.

- Og på det tidspunkt (under Eva Kjer Hansen-sagen, red.) var han konservativ ordfører i et parti, der ikke var med i regeringen, og som skulle bide den daværende regering i haserne.

- Senere har vi så dannet en fælles regering, og vi har et godt og tillidsfuldt arbejde. Så det er der ingen problemer i, siger Løkke.

Til samme emne siger Jarlov:

- Jeg er den samme person, men det er en helt anden rolle, jeg har nu. Der er selvfølgelig forskel på at være konservativ politiker, hvor man kun skal tænke på Det Konservative Folkeparti, og så være erhvervsminister, hvor man har fået en opgave, som er at repræsentere regeringen på erhvervspolitikken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];