Annonce
Indland

Minister om ubesatte stillinger: Situationen er alvorlig

Beskæftigelsesminister Troels Lundn Poulsen glæder sig over at flere flygtninge er kommet i job, faktisk flere end jobordningerne har trukket til Danmark, men skrappere sanktioner skal få endnu flere ud i arbejde. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2018)
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) vil have flere kontanthjælpsmodtagere i job med færre, men bedre sanktioner.

Beskæftigelsesministeriets opgørelse for februar viser 22 procent ubesatte stillinger, hvad siger det dig?

- Situationen er alvorlig, og meget tyder på større udfordringer i 2019. Det er jo bekymrende i forhold til at fastholde dansk erhvervslivs gode position, siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).

Et reduceret forslag om at fjerne administrative barriere for at sikre flere udlændinge til det danske arbejdsmarked på vej til behandling i Folketinget. Hvordan ser du det?

- Vi har spillet ud med vores forslag til at sikre bedre vilkår for rekruttering, men har mødt kraftig modstand i Folketinget. Men hellere få vedtaget noget end ingenting, og det er ikke enten-eller, men både-og. Vi skal både have flere kontanthjælps- og dagpengemodtagere i job, men vi skal også give mulighed for at tiltrække flere medarbejdere uden for EU.

Hvordan gør det uden socialdemokraternes stemmer?

- Vores grænse på 350.000 kroner er meget lavere end nuværende på 418.000. Vi kan ikke hekse, for vælgerne har sammensat Folketinget, så vi har desværre svært ved at få opbakning til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra lande uden for EU, siger Troels Lund Poulsen.

Du kan godt skyde på Socialdemokraterne, men hvad kan I selv gøre for at løse problemet med rekruttering?

- Vi har lavet en meget ambitiøs aftale om større frihed til kommunerne, vi har lavet en aftale om mere konsekvent straf til dem, som ikke tager imod tilbud - et nyt sanktionssystem. Vi har sat 100 millioner kroner af til opkvalificering af efteruddannelse og lavet en trepartsaftale med bedre vilkår for efter- og videreuddannelse. Vi har sådan set stillet på mange skruer, men det kan ikke nytte noget, at man ikke ønsker at røre ved nogle skruer - og der står vi nu uden at kunne få politisk opbakning, konstaterer Troels Lund Poulsen.

Der er kommet flere flygtninge i reelle job på 10 år - faktisk 15.000 - mens jobordningerne har skaffet 12.000. Hvad siger det dig?

- Det er vigtigt at understrege, at vi skal bruge de gode tider til at få flere mennesker integreret i det danske samfund. Beskæftigelsen er stigende, men vi har stadig udfordringer med mennesker, som er kommet til Danmark inden for de seneste 10-15 år, og derfor har vi også lavet det nye sanktionssystem, som straffer dem, som ikke tager imod tilbud. Det er svært for kommunerne at administrere 80 forskellige sanktioner, og derfor har vi lavet fire. Der er ikke noget godt argument for, at folk ikke kommer ud i ufaglærte job, så det er et spørgsmål om at gøre alt, som er i vores magt både på Christiansborg og i virksomhederne, siger Troels Lund Poulsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce