Annonce
Gear

Minibilen, der næsten vokser ud af klassen

Den nye Volkswagen er en minibil, der næsten vokser ud af den lille bilklasse, og med Highline-udstyr, automatgear og næsten alt i ekstraudstyr er det virkelig en lækker, men også kostbar vogn. Foto: Christian Schacht

Nej, der er ikke tale om kejserens nye klæder, den lille Volkswagen er faktisk en usædvanlig lækker minibil og perfekt til storbyens liv med alenlange køer og snævre parkeringspladser.

Lommeluksus, men også lommesmerter. Det er den fornemmelse, som jeg sidder tilbage med efter at have kørt i en lækker, men kostbar Volkswagen Polo. Lidt finere end resten af konkurrenterne i minibilklassen har Poloen jo næsten altid været og i hvert fald dyrere.

Oftest har en Polo også været så gennemført en bil, at den vitterligt har været lidt finere. Det gælder ikke mindst for den nyeste generation, der kom på markedet for et år siden, og som for længst har etableret sig som den mest helstøbte minibil.

Alligevel var jeg ved at tabe underkæben, da jeg studerede prisen på ugens testbil, en Polo 1,0 TSI med 115 hk, topudstyret Highline og DSG-automatgear. Da importøren blandt andet har udstyret den med alt fra digital instrumentering til et stort soltag, stryger prisen rask væk op på knap 300.000 kroner. Det lyder som storhedsvanvid. Eller er bilen måske alle pengene værd?

Annonce

VOLKSWAGEN POLO 1,0 TSI 115 DSG HIGHLINE

4 STJERNERPris: 216.594 kroner.Forbrug: 20,8 km/l, NEDC.

CO2 pr. km: 107 g.

Motor: 1,0 benzin med tre cylindre og turbo.

HK: 115.

Nm: 200/2000 o/min.

Topfart: 200 km/t.

0-100 km/t.: 9,5 sekunder.Udvalgt ekstraudstyrLydsystem Beats til 5990 kroner.

Blind Sport Sensor til 3696 kroner.

El-klapbare sidespejle til 2195 kroner.

Panoramatag/soltag til 11.997 kroner.

DK Navigationspakke samt DAB+-modtager til 11.494 kroner.

Sport Select-undervogn til 5596 kroner.

DK-pakke til 9995 kroner.

DK LED-pakke (LED-forlygter med dynamisk lyslængderegulering, LED-baglygter samt køreprofilindstilling) til 11.494 kroner.

DK-teknikpakke (Active Info Display og nøglefri betjening samt p-sensorer til Comfortline og Bakkamera til Highline) til 10.498 kroner.

Ud over udstyret er Polo, som vi kender den: en voksen minibil, der ikke går af vejen for en lang tur. Foto: Christian Schacht

Masser af tilbehør

Men til den pris kan man jo også få jo en Golf eller en anden større vogn, vil nogen sikkert hævde. På den anden side vil alle dem, der ofte kører rundt på byernes omfartsveje - ofte i sneglefart, når man da ikke holder helt stille - måske være bedre tjent med en kompakt vogn, der er proppet med lækkerier, og som gør kørslen til en umanerlig afslappet affære. Jeg har i hvert fald svært ved at slippe den idé.

I forvejen er Polo næsten vokset ind i en større klasse af biler med sin gode rummelighed, komfortable fremfærd og avancerede teknik. Og med testbilens udstyr er den lige så lækker: Jeg blev i hvert fald begejstret for lydanlægget fra Beats, der spiller mindst lige så godt, hvis ikke endda bedre end B&O Play-lyden i en Ford Fiesta.

Prisen er rimelige 5990 kroner.

En advarsel mod biler i den blinde vinkel til 3596 kroner er også behagelig at køre rundt med, og el-klapbare sidespejle til 2195 kroner blev jeg, der bor på en af landets smalleste villaveje, glad for. For slet ikke at tale om panoramasoltaget, der til 11.997 kroner bare gør Poloen langt federe.

Digitale instrumenter og navigation er en del af pakken. Desværre er navigationen ikke på dansk. Foto: Christian Schacht

Bare drop gps'en

Til gengæld ville jeg ikke bruge 11.494 kroner på det integrerede navigationssystem, der ikke engang taler dansk, og den variable undervognsopsætning kaldet Sport Select til 5596 kroner er måske sjov i en Polo GTI, men ikke særligt relevant i en komfortabel minibil.

At Volkswagen forlanger 11.494 kroner for full LED-forlygter, kan man ikke sige noget til, så det er fristende ligesom DK-teknikpakken til 10.500 kroner, hvor man får digital instrumentering, nøglefri betjening og bakkamera.

Motoren med 115 hk afgiver lidt flere vibrationer end i versionen med 95 hk og er måske nok bilens lidt svage led, i hvert fald sammen med automatgearet, der nok giver den lette kørsel gennem byen, men som godt kunne skifte mere harmonisk, når man trækker lidt til den. Selve bilen er der under alle omstændigheder ikke meget at udsætte på.

Og ret skal være ret: Testbilen, stadig med Highline-trim og automatgear, koster 222.994 kroner, og så er der måske alligevel mening med galskaben, og kan du undvære luksus, men blot vil have en fremragende minibil med automatgear, kan jeg anbefale den 95 hk benzinmotor, Comfortline-trimmet og automatgear, der fås fra 198.196 kroner, og så er vi under de magiske 200.000 kroner.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce