Annonce
Kultur

Mindst 300 film på tre dage: Sammentømret trio gennemfører den ultimative filmmaraton

Det kræver 12-14 timers koncentreret opmærksomhed tre dage i træk samt litervis af kaffe, store mængder pingvinblanding og chips at sidde i OFF's jury. Foto: Simon Staun
Festivalleder Birgitte Weinberger, animator Sara Koppel og manuskriptforfatter Christian Gamst Miller-Harris udgør udvælgelsesjuryen ved Odense International Filmfestival. De har knoklet sig gennem flere end 200 kortfilm på tre dage til den sidste af tre udvælgelsesrunder.

- Neeeeej, ikke endnu en indledning med hvid tekst på sort baggrund. Hvorfor starter 99 procent af alle kortfilm sådan? Kom nu bare i gang for fanden, udbryder Christian Gamst Miller-Harris, da en italiensk kortfilm indledes med et helt minuts hvid tekst på sort baggrund.

Han udgør sammen med Birgitte Weinberger og Sara Koppel udvælgelsesjuryen ved Odense International Filmfestival, som får tilsendt omkring 3000 kortfilm til bedømmelse. Af dem bliver cirka 500 udvalgt af en præ-jury, der består af 12 nøje udvalgte personer med forskellige baggrunde og kompetencer, inden juryen udvælger de omtrent 100 film til det endelige festivalprogram.

Onsdag, torsdag og fredag i denne uge har juryen pløjet sig igennem film fra det meste af verden. Det ene øjeblik er de med på diskotek i Centralafrika, så i fuld galop på ridebane i England og derefter med på en italiensk piges første skoledag.

- Det er sindssygt, at man kan gå ind i en biografsal og pludselig befinde sig til hestevæddeløb i Siena i Italien eller på en losseplads i Afrika. Kortfilmene er en form for postkort, og vi forsøger at få så meget af verden dækket som muligt, siger Christian Gamst Miller-Harris.

Lederen af OFF, Birgitte Weinberger, er enig i hans betragtninger.

- Det, der gør en film OFF-egnet, er blandt andet, når man som seer kommer ind i et miljø, man ikke kendte. Besøger et land eller by, man aldrig selv har været i. Eller støder på en tematik, man ikke kendte til. Tænk sig at være så privilegeret, at man kan sidde her og rejse hele Jorden rundt.

Annonce
På grund af corona er der indsendt en smule færre film i år. Der er indsendt 3000 mod 3500 i fjor. Birgitte Weinberger ser "kun" omkring 1000 af dem. Foto: Simon Staun

OFF er et samlet værk

Deres intime biograf er placeret i Frølageret - Kulturmaskinens lille scene - hvor de tre jurymedlemmer sidder ved hver deres bord med behørig afstand. De klarer sjældent 12-14 timer på en stol, så der er også mulighed for at smide sig på gulvet med et udvalg af puder.

Selv om man tænder på tanken om at tilbringe en hel dag med at se film, kræver det ikke lang tids tilstedeværelse i lokalet at fornemme, at det er benhårdt arbejde. Fordi hver eneste film ikke blot skal bedømmes og analyseres som et enkeltstående værk. Men vurderes ud fra OFF som helhed.

- Der er mange hensyn at tage, når vi vælger film ud. Hvis vi opdager, at vi for eksempel ingen film har fra Sydamerika, går vi på jagt blandt de sydamerikanske film. Det kan godt være, at der ryger en bedre europæisk film på den konto, men det handler om at dyrke den mangfoldighed, vi stræber efter. Jeg står gerne på mål for den taktik, fordi OFF i vores øjne er et samlet værk, siger Birgitte Weinberger.

Hun understreger, at man aldrig kan gardere sig mod fejl, når tre individer skal finde fælles "filmslag".

- Alene tidspunktet på dagen, hvilke andre film man har set på dagen, og hvordan man har det generelt i sit liv, påvirker bedømmelsen af en film. Der er ikke noget facit på, hvad en god film er. Der er godt og skidt i de fleste. Vores model med at se filmene sammen betyder, at vi er blevet ret gode til at udvælge de rigtige film til OFF. Men selv om vi har oparbejdet en form for indforståethed, ender det ofte med nogle vilde diskussioner.

For mange døde huller

Når man skal bedømme så mange film på så kort tid, er man nødt til at være direkte og ærlig. Derfor advarede Birgitte Weinberger på forhånd avisens udsendte om, at det formodentlig ville fyge med bandeord i det dunkle lokale. Og at det er intenst at overvære juryens arbejde.

- Man er nødt til at være intim, hvis man skal tale om kunst eller noget som helst andet seriøst i livet. Mentalt tager vi tøjet af og sidder helt nøgne. Det kræver stort mod at sidde og stortude ved siden af en, der gaber. Eller omvendt, siger Birgitte Weinberger.

Juryen kaster sig over en kortfilm på 24 minutter, hvilket i OFF-sammenhæng er en helaftensfilm.

- Det bliver lange 24 minutter, når man allerede keder sig efter 30 sekunder. De kalder det en dokumentar, men det minder mere om en PR-video, konstaterer Christian Gamst Miller-Harris, der under avisens besøg er den mest kritiske af de tre.

Efter 15 minutter må Sara Koppel også lufte sin kritik.

- Det er godt nok ikke verdens mest erfarne dokumentarist, og filmen mangler i den grad tempo. Der er for mange døde huller, konstaterer hun.

- Nej, det har du ret i. Og hold nu op, jeg ville gerne have givet filmen et andet lydspor, fordi musikken virkelig er klam og glansbilledagtig. Men historien er virkelig fin, tilføjer Birgitte Weinberger.

Man fornemmer tydeligt, at kemien mellem de tre jurymedlemmer er god. Alt andet ville også være tortur.

- Det ville være forfærdeligt at tilbringe 10-11 dage a 12-14 timer sammen med mennesker, man ikke kunne fordrage. Jeg kan mærke, at vi har en enorm respekt for og tillid til hinanden. Jeg tør være 100 procent ærlig over for Birgitte og Christian, hvilket er essentielt i vores arbejde, siger Sara Koppel.

Sara Koppel er især fokuseret på de indsendte animationsfilm, da hun selv arbejder med den genre. Foto: Simon Staun

En flok forårskåde føl

En kortfilm fra Congo har eminent flotte billeder og lækre sange som lydtapet. De tre jurymedlemmer klapper begejstret og gynger fra side til side på deres stole.

- Nøøøøj, den lægger stærkt ud. Det er nogle sindssyge farver og kostumer. Vi har heller ikke mange afrikanske film i år, og vi har ikke set noget, der minder om det her, siger Birgitte Weinberger.

De smækre rytmer smitter som corona til et ridestævne, og det er svært ikke at følge trop med trampen i gulvet og klap på låret. Eller maniske klik på en kuglepen.

- Christian, er du ikke sød at lade være med at klikke, siger Birgitte Weinberger venligt, men bestemt.

Christian er sød. Men først efter at have klikket ekstra hårdt og hurtigt på sin kuglepen. Værkstedshumor ville nogen kalde det.

- Vi kan sagtens lave fis med hinanden, og lige nu er vi ekstra muntre, fordi vi har det som en flok forårskåde føl, fordi vi ikke har ikke set hinanden i flere uger. Normalt er udvælgelsen overstået i begyndelsen af april. Men på grund af corona er processen forsinket i år. Men vi når det hele, understreger Birgitte Weinberger, der ikke tvivler et sekund på, at OFF - vanen tro - afholdes i august om end i en lidt anden form end tidligere.

Christian Gamst Miller-Harris er manuskriptforfatter og har været med i OFF-juryen siden 2017. Foto: Simon Staun

Den bedste tid på året

På et bord bagest i lokalet står der nødder, frugt, ærter, chips og forskellige poser slik. Det kræver brændstof at holde sig på dupperne under samtlige 300 film i sidste udvælgelsesrunde. Især under de film, som ikke rammer skiven.

- Aaaargh, jeg er virkelig udfordret her! Hvorfor sker der ikke noget? Vi har kigget på den samme scene i fire minutter nu, konstaterer Christian Gamst Miller-Harris under en italiensk kortfilm, som mildest talt står i stampe.

Filmen får en forenet tommelfinger nedad. Men man skal aldrig sige aldrig. Nogle gange ender film, der ikke har væltet juryen omkuld, med at komme med på OFF.

- Når vi efterrationaliser om et par uger, er der med garanti film, som finder vej til programmet, vi ikke umiddelbart var voldsomt begejstrede for. Men så kan vi måske se, at lige præcis den type film er en mangelvare. Før vi kan vurdere det, skal vi have kæmpet os gennem alle 300 kortfilm. Vi kommer med garanti til at græde, grine og gabe undervejs, siger festivallederen, der kalder udvælgelsen den bedste tid på hele året.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Carlslund genåbnet: Så er der atter æggekage med flæsk og bacon

Fyn For abonnenter

Se video af biljagten på Svendborgmotorvejen: Ulriks fire kameraer fanger farlige trafikanter og bilkabule-syndere

Annonce