Annonce
Udland

Mindst 31 pilgrimme døde ved religiøs højtid i Irak

Abdullah Dhiaa Al-Deen/Ritzau Scanpix
Ifølge kilder kollapsede en gangsti, hvilket skabte panik blandt de mange, der var samlet til religiøs højtid.

Mindst 31 mennesker er omkommet og 100 kvæstet tirsdag under markeringen af den shiamuslimske højtid ashura i den hellige by Kerbala i Irak.

Det oplyser Iraks sundhedsministerium ifølge Reuters.

En talsmand for ministeriet siger, at dødstallet kan stige. Af de omkring 100 kvæstede er ti i kritisk tilstand.

Der er efter alt at dømme tale om en ulykke og ikke et angreb. Sikkerhedskilder på stedet siger til nyhedsbureauet AP, at et fortov eller en gangsti kollapsede.

Ulykken skete, da mange pilgrimme var samlet ved afslutningen af et traditionelt optog, hvor tusindvis af mennesker løber mod en helligdom ved middagstid.

Da gangstien kollapsede, opstod der panik, hvor folk løb for at komme væk fra stedet, siger kilderne til AP. Mange ofre menes at være blevet trampet ihjel.

Sikkerhedskilderne satte tidligere antallet af omkomne til mindst 12.

Tidligere år har de irakiske shiamuslimer og ashura-højtiden været mål for blodige bombeangreb fra militante gruppers side. Men tirsdagens optog var fredeligt, indtil ulykken skete.

På grund af tidligere års angreb er sikkerheden skærpet, mens titusinder af troende er samlet i Kerbala i forbindelse med ashura-højtiden.

For shiamuslimer er denne højtid et symbol på deres kamp mod undertrykkelse.

Ashura er afslutningen på den måned, hvor shiamuslimerne sørger over profeten Muhammeds barnebarn Hussain, som blev dræbt i år 680.

Højtiden markeres blandt andet ved, at mange troende pisker sig selv til blods.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Annonce