Annonce
Middelfart

Mindre nethandel, Restaurant Flammen og iværksætterhjælp fra kommunen: Her er læsernes løsninger på Middelfarts tomme butikker

I mandagens udgave af Fyens Stiftstidende bragte vi historien om Brobygning Middelfarts direktør, Lene Lawaetz, som garanterer, at gågaden ikke ender som en spøgelsesby. I samme ombæring efterspurgte vi læsernes løsningsforslag. Foto: Fyens Stiftstidende 19. august 2019.
Vi bad brugerne på avisens Facebook-side "Vores Middelfart" komme med ideer til, hvordan der kan skabes mere liv i gågaden i Middelfart. Her er et udpluk af deres bud.

Mia Madsen: En lavere husleje fra udlejerens side, og måske man fra kommunes side kunne lave et program, hvor man hjalp nogle unge, som har nogle planer om at være selvstændige på vej. Det kunne være alt fra råd og vejledning til konceptudvikling og eventuelt hjælp til at parre dem med et passende lejemål i gågaden. Så kunne det være, man kunne tiltrække nogle, der gik med sådan en drøm.

Janni Pedersen: Jeg er helt enig i, at byen trænger til fornyelse. Hver gang en ny butik åbner, er det tøj eller en smykkeforretning eller caféer. Det er gode butikker, vi har, men dem er der nok af i forvejen. Lad os få noget nyt til byen. Måske: Søstrene Grene, en ny legetøjsbutik, Neye.

Morten Aagaard Nielsen: Hvad med en pladebutik...ville det kunne gå mon i dag?

Dennis Thode: Man skal få den almindelige borger i Middelfart til at forstå, at hver gang man fylder varer i indkøbskurven i en netbutik eller kører til Kolding Storcenter, går omsætningen fra byens butikker. Det er ikke nok kun en gang imellem at købe et par sokker, når man lige akut mangler, nej der skal handles jævnt i byen og ved alle højtider. En ting der er sikkert er, at udbudet følger efterspørgslen. Mange har fokus på, at der skal flere kædebutikker til, men når kædebutikkerne kigger på at etablere sig, kræver det også, at der er et spændende handelsliv i byen, som de minde specielbutikker er med til at bidrage til. Hvis alle middelfartere lagde bare halvdelen af de penge, der bruges i nethandel og Kolding Storcenter, ville der være stor mangel på lokaler til nye og spændende butikker i vores by.

Stig Mikkelsen: Opgive gågadeprincippet og lave ensrettet gade med p-mulighed i den ene side.

René Falch Olesen: Udvid gågaden hen til krydset ved Gammel Banegårdsvej. Så det kan blive mere attraktivt for de “døde” butikker, der også ligger der.

Maiken Maria Vibede: Bedre p-pladser ville gøre en forskel for mig, det er alt for bøvlet lige at køre til butikken. Flere forskellige butikker og lavere husleje

Charlotte Ernst: En butik, hvor vi kan sidde, og hvor man kan vælge og blande lækre salater og flutes med fyld - ligesom Café K i Fredericia. En skobutik mere. Et sted der serverer billig gammeldags mad. Restaurant Flammen kunne være en skøn ting. Nogle handlemuligheder i Skrillinge, ved godt der kommer en Rema. Lidt forslag herfra.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce