Annonce
Nyborg

- Miljøvenner, spis kød

Søndag er der åbent hus på Tingstedgaard ved Svindinge, hvor man blandt andet kan møde Perle, en meget tam kalv, der endnu ikke er klar til at komme ud i naturen og græsse af. Privatfoto.
Åbent hus hos hobbylandmand, der bruger sin kvæg til at pleje naturen rundt om på Fyn.

Svindinge: Der er lagt op til hyggelig klapperi af bløde kalve og køer og en snak om natur, klima og miljø, når der er åbent hus på Tingstedgaard ved Svindinge søndag den 26. maj.

Her indbyder Jan Toftegaard Støckel og hans familie gæsterne til at komme og opleve det skotske højlandskvæg på nærmeste hold. Blandt andet kan man hilse på Perle - en meget tam kalv, født i marts.

Kvæget fra Tingstedgaard bruges især til at pleje kommunale natur-arealer i Nyborg, Svendborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.

- Jeg vil gerne i dialog med folk denne dag. I øjeblikket bliver der jo nærmest drevet klapjagt på folk, der spiser kød. Men jeg vil opfordre folk til fortsat at købe kød som vores. For hvis vi ikke kan sælge vores kød, er der heller ikke penge i at sætte dyrene ud og pleje naturen - og så vil vigtige kulturlandskaber forsvinde og gro til, siger Jan Toftegaard Støckel.

Gården ligger på Glorupvej 16 lige uden for Svindinge og der er åbent i tidsrummet ni til 17. Der er gårdbutik med mulighed for at købe naturkød med hjem.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce