Annonce
Danmark

Miljøorganisation vil have pantordning på plastikposer

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Plastic Change roser melding om dyrere plastikposer, men anbefaler at indføre pant på poser på tværs af kæder.

Statsminister Mette Frederiksens melding om højere afgifter på plastikposer og stop for udlevering af gratis poser er et skridt i den rigtige retning.

Sådan lyder det fra miljøorganisationen Plastic Change.

- Det er svært at sige, hvor meget det kommer til at batte.

- Men det er en stærk udmelding, der viser, at regeringen prioriterer området, siger strategisk direktør Anne Aittomaki.

Mette Frederiksen (S) siger til Politiken, at hun vil fordoble afgiften på plastikposer og engangsservice.

Det vil betyde, at en plastikpose vil blive 50 øre dyrere at købe.

Samtidig lægger statsministeren op til at forbyde udlevering af gratis poser.

Selv om statsministeren ifølge Plastic Change er på rette spor, skal der ifølge organisationen tænkes helt anderledes, hvis man for alvor skal tage livtag med plastikforbruget.

- Vi kunne godt tænke os, at man i højere grad kommer væk fra en tankegang, hvor man tænker, at plastikposer er noget, der anvendes én gang, siger Anne Aittomaki.

Derfor foreslår organisationen, at man laver en pantordning for plastikposer og sætter en pris på 20 kroner.

- Hvis man laver sådan en ordning, så skaber man et lukket system, hvor man tilfører plastikposen en værdi.

- Der er ikke mange, der vil gide at samle en plastikpose op på gaden, hvis den koster få kroner.

- Men koster den 20 kroner, skal den nok blive samlet op. Og så skaber man et lukket, cirkulært system på tværs af supermarkedskæderne, på samme måde som vi kender det fra vores flaskesystem, siger Anne Aittomaki.

Hos WWF Verdensnaturfonden er der opbakning til idéen.

- Vi lavede sidste år et forsøg i Netto, hvor der blev indført pant på poserne på Fyn og Bornholm. Det havde en effekt. Salget af plastikposer faldt, og folk leverede poserne tilbage.

- Det kræver noget infrastruktur, for det er lidt vanskeligt at håndtere for medarbejdere ved kassen.

- Men hvis man forestiller sig, at der kommer et setup, som minder om det, man har på flasker, så er det en strålende løsning, siger generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Netto droppede dog siden ordningen, fordi det ikke lykkedes at finde en god håndtering af returposerne.

Statsministerens forslag ventes at blive en del af regeringens kommende finanslov og vil ifølge regeringen indbringe 200 millioner kroner i statskassen i 2020.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce