Annonce
Faaborg-Midtfyn

Miljø og skønhed går hånd i hånd: Midtfynsk familievirksomhed har succes med at lave blomstrende tage

Bastian Klarskov Larsen og Anne Mette Weng besigter nogle blomster på jorden, som en eller anden dag kommer til at sidde på et tag langt oppe i luften. Foto: Philip Nordentoft.
Blomster på jorden er gammeldags. Nu skal de op på taget. I hvert fald hvis du spørger folkene bag Nature Impact. De laver noget så specifikt som grønne tage.

Højrup: Gartnere og taglæggere har traditionelt set ikke haft alverdens med hinanden at gøre. Men det er Nature Impact godt i gang med at lave om på. Siden 2013 har de solgt såkaldte grønne tage.

- Et grønt tag består af særligt udvalgte hårdføre planter og blomster, som lægges i specialfremstillede bakker, og derefter placeres, så de dækker et helt tag, forklarer medejer Bastian Klarskov Larsen.

Sammen med sin bror Carl Johan Klarskov Larsen stiftede han virksomheden tilbage i 2013. Med sig i bagagen havde brødrene noget, man ikke kan købe for penge, og som skulle sikre firmaets succes:

- Vi er 5. generation af gartnere, min bror og jeg. Sammen med vores far, havde vi gået og leget med tanken om de grønne tage i et par år, inden vi gjorde noget ved det, siger Bastian Klarskov Larsen.

Larsen slægten har i mange år plantet og sået i den midtfynske muld, og ligesom efternavnet, så er passionen også gået i arv.

- Jeg elsker at opleve ting gro. Planter og blomster er så levende og farverige, det er skønt at arbejde med, siger Bastian Klarskov Larsen.

Nature Impact udsprang i 2013 fra gartnerivirksomheden Larsen A/S. En virksomhed som Kirsti Klarskov og Laurits Møller Larsen stiftede i 1987.

Annonce

Ualmindelige virksomheder

I denne artikelserie sætter vi fokus på nichevirksomheder, der sælger, reparerer eller tilbyder noget, man ikke lige finder andre steder.

Har du en idé til en særlig nichevirksomhed, vi kan besøge, så giv os et praj på faaborg-midtfyn@fyens.dk.

Grønt er godt

Udover nogle taglæggere, som i begyndelsen havde lidt svært ved at forstå, at de skulle sætte blomster på taget, så har Nature Impacts succes været støt stigende fra starten. Og det er ikke så underligt, for fordelene ved de grønne tage er mange.

- Udover selvfølgelig at være æstetisk smukke, så er det bevist, at man bliver sundere af at have noget grønt og naturligt tæt på. Man bliver sjældnere syg, lyder det fra Anne Mette Weng, salgs- og marketingschef.

Hun nævner derudover, at tagene er gode til at falde i ét med naturen, samt at de gavner insekter, i særdeleshed bierne.

- Vi er begyndt at lave bi-venlige tage, som består af en planteblanding, bierne er særligt glade for, siger Anne Mette Weng.

Den nyere tids fokus på klimaet har ikke været skidt for Nature Impact, der forudser, at virksomheden kan blive ved med at gro.

68.000 bakker

Selvom Nature Impact allerede har ramt det store udland, så er deres største projekter foregået herhjemme i Danmark.

- Vores største projekt har været vandforsyningen i Hillerød. Her fik vi dækket 14.500 kvadratmeter tag med blomsterbakker. Og med 4,7 bakker pr. kvadratmeter, måtte vi sende 68.000 bakker til Nordsjælland fra vores lager i Polen, siger Bastian Klarskov Larsen, som måtte have lommeregneren frem.

68.000 bakker lyder nok som meget, men Bastian Klarskov Larsen kan forsikre om, at de har langt flere på lager i Polen, hvor de ejer mere end 30 hektar land.

Det er blomsterne, man ser, men i virkeligheden er det bakkerne med det særlige dræn, som er kronjuvelen i virksomheden. Den er inspireret fra USA men videreudviklet af familien selv.

I fremtiden håber Nature Impact på, at Danmark bliver lidt mere som Tyskland, der er langt foran med grønne tage. Og som endda har diverse statstilskud på området.

I Danmark er grønne tage stadig en sjældenhed, og virksomhedens blot fem ansatte viser, at konceptet stadig er spirende. Men fremtiden kan blive endnu mere solrig for brødrene Larsen og resten af Nature Impact.

Virksomheden leverer ikke til private, men er man interesseret i at få et grønt tag hjemme ved sig selv, så skal man blot igennem et byggemarked.

Bastian Klarskov Larsen og Anne Mette Weng foran den væg, der tester, om planterne kan holde til at hænge helt lodret. Foto: Philip Nordentoft.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce