Annonce
Erhverv

Mikkelsen er ikke et must

Thorsten Mikkelsen (i front) har fuld fart på sit tredje internetfirma med navnebroderen Martin som direktør. Sidstnævnte tager sig af salget af online-reklamer, mens Thorsten Mikkelsen designer nyhedsbrevene - al software klarer tre indere fra Mumbat.

Det er en uddannelse heller ikke. Kreativiteten bærer virksomheden. Ideerne fødes i Odense - tre programmører i Indien klarer det tekniske

Annonce

Man skal ikke nødvendigvis hedde Mikkelsen til efternavn. En uafsluttet universitetsuddannelse er heller ikke et krav. Selv om man kunne få den tanke, når man ser på to af de tre hovedkræfter bag Mikkelsenmedia ApS, et bureau for salg af internet-reklamer.

Firmaet blev grundlagt af af den 29-årige Thorsten Mikkelsen i sommeren 2006 med 25-årige Martin Mikkelsen som direktør. Siden er Jacob Krummes på 26 år blevet såkaldt partner-manager. De to gange Mikkelsen har begge læst historie på Syddansk Universitet. Herfra er Jacob Krummes kandidat i informationsvidenskab.

Titlerne kom ind i firmaet, da medarbejderne skulle have visitkort, og den slags formalia er heller ikke afgørende, når de tre inden længe skal i gang med at ansætte nye medarbejdere.

- Uddannelsen er ikke afgørende. Det handler om at have en kreativ og alternativ tankegang, forklarer Martin Mikkelsen.

Og stifteren supplerer:

- Kreativiteten er den bærende kraft i firmaet, og vi går efter at lave noget bedre end det, der er på nettet i dag, siger Thorsten Mikkelsen.

Annonce

Spareråd på nettet

Mikkelsenmedia er vokset ud af hjemmesiden www.sparmail.dk, som er en cyberspace-forlængelse af DR's Rabatten og de mange programmer om, hvordan forbrugerne sparer penge - et par tusinde surfer omkring hjemmesiden hver dag, men afgørende for indtægterne til Mikkelsenmedia er de 100.000 netbrugere, som hver dag modtager nyhedsbrevet med gode råd fra andre netbrugere - tilsat et skvæt af de indtægtsgivende reklamer. Men i dag er netværket af partnere den vigtigste aktivitet i firmaet. Jacob Krummes tager sig af dem som partner-manager, mens Thorsten Mikkelsen arbejder med udformningen af nyhedsbreve, og Martin Mikkelsen står for at sælge.

I modsætning til andre medier får annoncørerne et konkret resultat fra cyberspace - Mikkelsenmedia får betaling efter de konkrete salgstal - det er en mulighed, som ligger i firmaets software af eget design - noget som tre programmører i Mumbay i Indien klarer over nettet.

- Kunderne vil have resultater, og vi deler risikoen med kunden, som får gratis branding samtidig med, at vi tjener på det, siger Thorsten Mikkelsen.

Mikkelsenmedia ApS matcher nyhedsbrevene med annoncører, og det sker ud fra mavefornemmelse og ikke skarpe segment-analyser.

I hvert fald er firmaet vokset ud af en lille to-værelses lejlighed og ind i 400 kvadratmeter med plads til bordtennisbord over Kriminalforsorgen i det centrale Odense. Stifteren og hans håndgangne mænd har hverken pengetank eller investorer i ryggen, og hver måned bliver overskuddet investeret i den næste.

Kurverne over indkomsten bliver mindre, efterhånden som flere kunder kommer til, og ifølge stifteren er det et sundt princip at have ryggen mod muren.

Annonce

Man kan nå langt

- Vi har ikke en investor med 13 millioner kroner, som skal forrentes. Vi skulle tjene penge fra dag ét, siger Thorsten Mikkelsen.

Han og de to andre er fascinerede af, hvor langt iværksættere kan nå på internettet med få midler, gode ideer og en masse flid.

I dag efter et år kan de efterhånden lægge holdbare budgetter. Firmaet har hver måned udgifter for omkring 200.000 kroner, og siden nytår har omsætningen været det firedobbelte - og den stiger ifølge Martin Mikkelsen konstant. Faktisk er foråret stille måneder for online-reklamer. Budgetterne slippes for alvor løs i efteråret. De tre venter en to-cifret omsætning i millioner for 2007.

Kodeordet i deres forretning på nettet er spredning af risiko, for både arkivet på knap 450.000 mail-adresser og de nuværende aktiviteter er flygtige i kraft af nettets natur. Et år på nettet svarer til det ti-dobbelte i den virkelige verden.

Derfor er alle medarbejdere i firmaet konstant på jagt efter nye forretningsideer - alle har fået en bærbar computere, så de kan smide en mail af sted, hvis de en aften får en idé under tv-reklamerne.

- Det, som var en god idé i går, er ikke nødvendigvis en god idé i morgen, siger Thorsten Mikkelsen.

Annonce

Mailservice på vej

I løbet af sommeren lancerer firmaet en mail-service i konkurrence med eksempelvis Googles g-mail, og den bliver som firmaets øvrige tilbud gratis for brugerne i kraft af reklamefinansieringen.

Mikkelsenmedias danske medarbejdere står for den visuelle udformning og strukturen i den nye service, som bliver programmeret i Mumbay, hvor tre indere har fast arbejde for firmaet.

Medarbejderne i Ørstedsgade i Odense vil gerne besøge de fjerne kolleger, men det ender formentlig med, at de bliver inviteret til Danmark.

- Vi har simpelthen ikke tid, konstaterer Martin Mikkelsen.

Ingen af dem regner med at blive millionærer på projektet - det er i hvert fald ikke formålet i første omgang.

- Man kan ikke bygge en virksomhed ved at fokusere på pengene, og de bliver ikke trukket ud til pension. De bliver geninvesteret, siger Thorsten Mikkelsen.

Ifølge Jacob Krummes giver væksten i firmaet en tilfredshed, og det handler mere om at skabe et spændende arbejdsmiljø.

- Vi har aldrig oplevet en dag, hvor vi mødte på arbejde og tænkte: Det her gider vi ikke, siger Thorsten Mikkelsen.

- Ellers blev vi heller ikke ved med at lægge så mange timer i det, supplerer Martin Mikkelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Annonce