Annonce
Erhverv

Miinto-stifter: Bestseller er mere end penge

At starte som iværksætter var en øjenåbner for Miinto-stifteren Konrad Kierklo. - Når alt kommer til alt, så handler iværksætteri om salg. Jeg gik fra at være revisor, hvor jeg ikke bare var velbetalt - folk lyttede også, når jeg sagde noget. Men pludselig sad jeg bare i en Opel Corsa med ansvaret for Jylland og Fyn, siger han. Foto: Jeppe Hostrup/Miinto

Med tøj-giganten som en del af ejerkredsen har Miinto.dk fået en partner, der forstår branchen, siger stifter og medejer Konrad Kierklo.

Annonce

Med salget af internetbutikken Miinto er der føjet endnu et kapitel til historien om den internetbaserede modebutik, der blot syv år siden blev fostret som en god ide af to unge studerende på Tietgen Handelsgymnasium. Efter flere måneders intense forhandlinger med Bestseller-koncernen sagde folkene bag Miinto i sidste uge farvel til den London-baserede kapitalfond Dawn Capital, som siden 2013 har stået som medejer i virksomheden.

Med købet er Danmarks suverænt største spiller på det danske tøjmarked, Anders Holch Povlsen ny hovedaktionær i Miinto, der havde sit først kontor hos iværksætterhuset Stjerneskibet på havnen i Odense. Prisen er ikke offentliggjort, men ifølge stifter og medejer Konrad Kierklo har handlen en værdi på den gode side af 150 millioner kroner.

Det er langt fra første gang, at 30-årige Konrad Kierklo ligger i million-forhandlinger med potentielle investorer. Helt tilbage til 2009, fik han sammen med sin fynske medstifter Mike Radoor allieret sig med erfarne pengemænd. Dengang lagde Carsten Mikkelsen og Jesper Buch, der begge havde del i Just Eat-konceptet, 700.000 kroner på bordet for at sætte de to unge fynboer i gang.

- Hvis nogen spurgte mig i dag, ville jeg nok sige, at det var lidt for billigt købt. Men vi var to unge fyre, der bare ville det her. Og så greb vi chancen. Jeg er ikke i tvivl om, at både Jesper og Carsten kunne se ild i øjnene på os. Men de kunne også godt se, at vi var unge og havde brug for nogen, der kunne styre os den rigtige vej, siger Konrad Kierklo.

- Da de første kapitalfonde begyndte at henvende sig, vidste jeg jo intet om den branche. Jeg anede intet om, hvordan vi skulle præsentere vores virksomhed - men vi fandt hurtigt ud af, at der faktisk var en oprigtig interesse.Konrad Kierklo, stifter og medindehaver af Miinto

Sælger modetøj på nettet

Miinto sælger modetøj på nettet med stor succes. Godt 40 millioner brugere besøgte sidste år shoppen, der i 2015 omsatte for 337 millioner kroner. Mere end 1500 fysiske butikker er samlet på platformen, der lever af at formidle tøjsalget på nettet.Når en kunde handler hos Miinto, sendes ordren videre til den enkelte forretning, og det gør shoppen til Skandianaviens største tøjbutik.

Indtjeningen er baseret på en kommision, som Miinto får ved at tilbyde butikkerne en ekstra distributionskanal.

Annonce

Greb chanchen med det samme

Mike Radoor havde været i Miami, hvor han i en anden anledning mødtes med den danske forretningsmand. Og timingen var perfekt. Med investorernes penge kunne de dengang 22-årige unge mænd sige deres respektive job op for at arbejde på fuld tid i virksomheden. Konrad Kierklo, der dengang arbejdede som revisor, husker stadig den dag i februar for syv år siden.

- Jeg stod i et mødelokale hos KPMG og kiggede ud over Odense Havn, da Mike ringede og sagde, at de ville give os et bud. Jeg kendte hverken præmisser eller detaljer, men uden et blink var svaret ja, da han spurgte om jeg var klar, siger den nu 30-åriger stifter og medejer af Miinto.

Sidste år omsatte virksomheden knap 337 millioner kroner. I år lander omsætningen i et leje mellem 350 og 400 millioner kroner, og forventningen er tocifrede vækstrater i 2017. Foruden Danmark er Miinto repræsenteret i Norge, Sverige og Holland.

- Vi er vokset på de eksisterende markeder. For halvandet år siden gik jeg ind i en proces, hvor vi gik fra at være en iværksættervirksomhed til at blive mere professionaliseret. For Miinto var det virkelig en skillevej. Gennemsnitsalderen blandt de ansatte var 24 år, og jeg var klart den ældste. Så det var en ung virksomhed, og vi var nødt til at ansætte nogle folk, som havde prøvet noget før.

Med Konrad Kierklos egne ord blev han nødt til at samle en ledelse omkring sig, hvor han ikke nødvendigvis var den klogeste i rummet.

- Uanset om det var salg eller marketing skulle vi have nogen, der inden for deres område vidste mere end mig. Så for halvandet år siden gik vi ud og ledte efter de profiler, vi manglede og fik nogle erfarne folk med på holdet, siger han.

Annonce

Penge fra London

Gennem årene har Konrad Kierklo brugt meget tid på, at kunne præsentere virksomheden hurtigt og præcist. Men den disciplin lærte han at mestre til perfektion, da folkene fra Dawn Capital kom ind i billedet. For tre år siden investerede kapitalfonden 30 millioner kroner i Miinto.

- Jeg har faktisk aldrig fundet ud af hvordan det skete, men i løbet af 2013 kunne vi se at det gik godt og at konceptet holdt. Den dag i dag tror jeg, at nogen har nævnt vores navn i en eller anden forsamling af store fonde i London eller hvor det nu måtte være. Fra den ene dag til den anden blev min linkedin-profil simpelthen bombet med mails fra folk, som mente, at vi havde et spændende koncept og gerne ville mødes. Vi havde intet gjort, og pludselig eksploderede det bare, siger Konrad Kierklo.

Igen blev bolden grebet, uden at iværksætteren egentlig forstod, hvad der foregik.

- Da de første kapitalfonde begyndte at henvende sig, vidste jeg jo intet om den branche. Jeg anede intet om, hvordan vi skulle præsentere vores virksomhed - men vi fandt hurtigt ud af, at der faktisk var en oprigtig interesse, siger han.

Rejsen med pengene fra London varede tre år. I dag er kapitalfonden ude, mens folkene fra Bestseller er inde.

- Dawn ville gerne have fortsat, men nu kom der bare et bud fra Bestseller, der gav god mening. Men de har været en fantastisk partner for os. Vi havde en god snak fredag aften, da Bestseller havde overført pengene, og de dermed var købt ud. Dem kommer jeg virkelig til at savne - de har været en rigtig god partner. Som iværksætter har vi også vært heldige - alle har hørt historierne om kapitalfonde, der bare kommer og stiller en masse krav og begynder at malke. Sådan har det ikke været med os. Selv om de har haft en masse rettigheder, har Dawn Capital aldrig spillet det kort. De har rådet og vejledt, og så har vi lyttet til, hvad der gav mening.

Men med salget har Miinto for alvor fået en partner, som kender branchen. Bestseller, der sidste år omsatte for mere end 20 milliarder kroner, står blandt andet bag mærkerne Vero Moda, Only, Name it, Jack & Jones og Selected. Virksomheden, der blev stiftet i Brande tilbage i 1975, er i dag repræsenteret i store dele af verden.

- Selv om vi har lært meget af vores arbejde med Dawn, så ser vi Bestseller som noget andet. I stedet for en kapitalfond er det en partner, som både kender og forstår branchen. Og så har de masser af kompetence, siger Konrad Kierklo og fortætter:

- Så i stedet for at de bare lægger nogle penge og venter på, at der kommer et afkast, så kan Bestseller faktisk hjælpe os med at komme videre i den rigtige retning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce