Annonce
Middelfart

Fra konkurrenter til sparringspartnere: Middelfarts frisører holder sammen under corona

Karin Pedersen har været indehaver af frisørsalonen Park By FashionCut i 19 år. Under nedlukningen har det været vigtigt for hende at fokusere på det positive, herunder det nye sammenhold hun har fået med andre lokale frisører. Foto: Maj Petersen
Under nedlukningen har Karin Pedersen været en del af en Messenger-gruppe bestående af lokale frisører. Her har de kunne hjælpe hinanden og sparre om de udfordringer, de har stået over for. Sammenholdet er nyt men så fedt, siger hun.

Middelfart: Tirsdag kunne frisører og andre liberale erhverv igen åbne dørene for kunder.

Og selvom det er med corona-pas, afstandskrav og andre restriktioner, så har indehaver af frisørsalonen Park By FashionCut, Karin Pedersen, glædet sig til at byde kunderne indenfor igen.

Ligesom sine kollegaer har hun siden den 21. december holdt salonen lukket, og nedlukningen har budt på mange udfordringer både økonomisk, praktisk og følelsesmæssigt.

- Det har været mit livs største rutsjetur. Der har været med rigtig mange store huller på vejen, fortæller Karin Pedersen, der har ejet salonen i 19 år og har måtte bruge størstedelen af sin opsparing på at holde den kørende under nedlukningen.

- Jeg synes, at det har været psykisk hårdt, men jeg har en god familie og nogle gode venner, som har været gode til at hive mig op, siger hun.

Til den liste tilføjer hun også Middelfarts øvrige frisører.

Annonce

Frisører hjælper hinanden

Under vinterens nedlukning har Karin Pedersen nemlig været en del af en Messenger-chat bestående af en række af Middelfart frisører.

- Det var faktisk Pernille fra Haircut by Pernille, som startede den her gruppe og skrev, om vi alle sammen var lige så frustreret, som hun var i den her nedlukning. Og det var vi selvfølgelig, fortæller Karin Pedersen om gruppen, der inklusiv hende selv består af syv lokale frisører.


Jeg tror bare, at man når længere med et samarbejde end med ingen kommunikation.

Karin Pedersen


I gruppen har frisørerne kunne sparre med hinanden om de udfordringer, de har stået over for under corona - både praktiske og følelsesmæssige. Blandt andet hvordan de skulle håndtere kunder, der ville klippes sort, hvordan det nu er med test af personale - og hvordan de andre har det med at skulle åbne op og være så tæt på kunder igen?

Også moralen og humøret har fået et skub med en nu traditionel fredagsskål og med nogen, som kan sætte sig ind i situationen, når det hele bare er hårdt.

- Når den ene har været nede i kælderen, så har den anden skrevet: Hey, det går nok. Vi hiver dig op, fortæller hun og tilføjer:

- Det har været så fantastisk at have det her netværk og kunne sparre med hinanden. For ens familie og venner forstår ikke helt de følelser, man har i det.

Karin Pedersen har heller ikke før oplevet et sådan sammenhold mellem Middelfarts frisører, der tidligere i højere grad har været konkurrenter end sparringspartnere.

Udover Karin Pedersen fra Park By FashionCut består Messenger-gruppen af indehavere af salonerne Le-Klip, Nr. 1, Hair by Me, Salon Nature, Haircut by Pernille og Salon Demant. Foto: Maj Petersen

Kunne du være bange for, at et sammenhold som det her kunne udfordre din egen forretning?

- Nej, for selve forretningskonceptet og måden, vi håndterer vores forretning på, har vi egentlig ikke delt. Det har udelukkende været corona, vi har delt med hinanden. Det er klart, at vi ikke går hen og åbner vores regnskab og vores lille hemmelighed om personale for hinanden, siger hun og uddyber:

- Jeg tror bare, at man når længere med et samarbejde end med ingen kommunikation.

Annonce

Tilbage til normal arbejdsgang

Under den første nedlukning sad Karin Pedersen ofte med hovedet i regnearkene, og hun var både frustreret og ked af det over situationen, fortæller hun. Nu har hun en anden tilgang.

- Jeg lærte af den første nedlukning, at jeg skulle have det bedste ud af hver eneste dag.

Derfor lavede hun fra starten en liste over, hvad hun skulle nå, og så tog hun det dag for dag og har både fået malet og ryddet op i de forskellige dele af forretningen. Og til hver åbningsdato har hun og personalet stået klar til at åbne - dog uden held.

Nu får hun endelig lov til at åbne og både indehaver og personale er indstillet på at knokle igennem de første to uger. Men derfra handler det om at komme tilbage til normale arbejdsrutiner. Da Karin Pedersen i sommer endelig kunne åbne op efter første nedlukning, blev det til en hård omgang med tre uger af 50 timers arbejde.

Sådan skal det ikke være i denne runde.

- Det er rigtig vigtigt, at vi så hurtigt som muligt kommer ind i en normal arbejdstid igen, fordi der er ikke nogen, der kan holde til det her, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mai-Britt skal ikke længere holde vejret af nervøsitet: To år efter politiker-løfte er vakkelvornt vippeleje omsider blevet fikset

Nordfyn

Ekstra testdag i Søndersø

Annonce