Annonce
Sport

Middelfart-direktør om straf: Den havde vi ikke set komme

Pelle Weber og de øvrige Middelfart-spillere skal nu igennem 16 forårskampe, der formentlig ret hurtigt vil være uden reel betydning for klubben, så snart de første point er sat til.

Den nye direktør Lars Peter Hermansen er uforstående over for dele af DBU-dommen, der fratrækker Middelfart 24 point, hvoraf de 12 trækkes fra og med starten af næste sæson. Men direktøren slår fast, at det nye selskab bag elitefodbolden i Middelfart vil kæmpe benhårdt videre på grønsværen.

Der bredte sig en chok-fornemmelse i fodboldboldmiljøet i Middelfart, da meldingen om DBU-dommen nåede frem lørdag eftermiddag.

Middelfart spillede træningskamp mod Vejle lørdag eftermiddag, men den kamp fik vist nærmest akademisk betydning i første omgang, fordi Middelfart nu kan se frem til et forår, hvor det næppe bliver meget andet end ærens fagreste træ at spille om.

Middelfart fratrækkes nemlig 12 point i denne sæson, og det sker med virkning fra oprykningslutspillet, hvor Middelfart starter med seks point og havde fire point op til oprykningsstregen. Nu vil der være 16 point op til stregen, og de skal hentes over netop 16 kampe. Ikke umuligt i teorien, men dog formentlig i praksis.

Men direktør Lars Peter Hermansen siger:

- Det er svært at forstå, at vi også skal fratrækkes 12 point fra starten af næste sæson. Den havde vi ikke set komme. Vi var godt klar over, at der kunne risikere at komme en straf af en vis størrelse, men ikke i dette omfang, siger Lars Peter Hermansen, der er direktør i det nye selskab Middelfart Boldklub ApS, og i øvrigt ikke har været involveret i fortidens praksis, som nu har ført til DBU's kontante dom.

DBU-dommen betyder, at der ikke ændres på pointsgivningen i efterårets grundspil i 2. division. Det sker, fordi det ville få store konsekvenser for andre klubber, og fordi planlægningen af forårets oprykningsslutspil forlængst er foretaget.

DBU melder i præmisserne for dommen, at man starter med at fratrække Middelfart 24 point, og så bliver de fordelt over to sæsoner, så dommeren har nogle markante konsekvenser. Ellers ville Middelfart kunne starte forfra som alle andre klubber efter sommerferien med nul point i det nye grundspil i 2. division.

Middelfart skal i foråret spille to gange mod den anden fynske klub i oprykningsslutspillet Marienlyst, der fortsat har fire point op til oprykningsstregen.

Middelfart lægger ud mod Nykøbing FC lørdag den 19. marts klokken 15.00. I teorien kan Middelfart hente 48 point i foråret, og det kunne række en plads blandt de tre bedste og dermed oprykning.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce