Annonce
Udland

Microsoft frygter misbrug af ansigtsgenkendelse

Gary He/Reuters
Microsoft siger, at selskabet aldrig vil sælge ansigtsgenkendelse i forbindelse med overvågning.

Microsoft har afvist ønsker fra regeringer, der ønsker at få software til ansigtsgenkendelse.

It-selskabet frygter, at det vil blive misbrugt, og man vil aldrig sælge teknologien, hvis den indgår i overvågning.

Det siger Brad Smith, der har titel af præsident og juridisk topchef i det amerikanske selskab, i et interview med nyhedsbureauet Reuters.

- Vi vil ikke sælge tjenester med ansigtsgenkendelse noget sted i verden, hvor formålet er overvågning, siger han.

Microsoft har opfordret til stærkere regler for teknologien bag ansigtsgenkendelse.

Ansigtsgenkendelse bruges i Kina til at følge og udspionere etniske minoriteter. Det har i særlig grad været brugt mod de muslimske uighurer.

Men teknologien bruges også af myndighederne på en lang række andre områder til at styre borgernes adfærd.

Smith går ikke så langt, at han vil have forbud mod teknologien. Microsoft mener selv, at dets teknologi holder sig inden for nogle rimelige rammer.

Men regeringer bør handle hurtigere for at opstille regler for brugen af ansigtsgenkendelse, mener han.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce