Annonce
Udland

Merkel bekræfter tysk blokade af EU-klimamål er ophævet

Aris Oikonomou/Ritzau Scanpix
Årstallet 2050 er tilføjet et udkast til konklusioner fra EU-topmøde, men kun som noget der skal undersøges.

Fra at hænge tungt i bremsen tilslutter Tyskland sig nu et stort flertal af EU-lande, som torsdag vil lukke en aftale om et klimaneutralt EU i 2050.

Det bekræfter forbundskansler Angela Merkel på vej ind til et EU-topmøde i Bruxelles, hvor netop klimamålet er det største og eneste udestående i de ventede konklusioner fra mødet.

- Jeg kan sige med sikkerhed, at Tyskland støtter dette mål, siger Angela Merkel.

Tyskland har længe været et blandt flere EU-lande, som har blokeret for klimamålet. Det skete senest på et topmøde i slutningen af marts, da EU-landene ikke kunne blive enige.

Antallet af EU-lande, som vil blokere et 2050-mål, er reduceret markant de seneste uger. Der skal være tre EU-lande tilbage - blandt dem Polen.

Danmark har længe argumenteret for klimaneutralitet i EU i 2050. Det samme har Sverige.

- Det er vigtigt, at EU har en progressiv holdning, siger Sveriges statsminister, Stefan Löfven, på vej ind til EU-mødet.

Han henviser til, at EU bør træffe beslutningen nu, så Europa kan sætte skub på udviklingen før et FN-møde i september.

Klimaneutral eller CO2-neutral betyder, at balancen mellem udledning af drivhusgasser går i nul med optagelsen af drivhusgasser.

- Der er fortsat nogle, som er imod at skrive det ind i erklæringen. Vi mener, som mange ligesindede, at der skal stå, at EU skal være klimaneutralt i 2050, siger Löfven.

Klimaneutralitet kan opnås på forskellig vis. Dels skal man begrænse udledningen af CO2. Dels skal man finde måder at optage og fjerne CO2 fra atmosfæren.

Træer optager CO2, og dermed kan skove bidrage til at nå balancen. Men også menneskeskabte teknologier kan optage drivhusgasser og lagre dem. Der forskes i, hvordan det kan gøres på mere økonomisk vis.

/ritzau/


Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce