Annonce
Biler

Mere vitalitet til lille, men høj japaner

Den lille Suzuki Ignis får en mere markant fremtoning. En ny motor er den største nyskabelse med faceliftet. Foto: Suzuki
Mikro-SUV’en Suzuki Ignis får et facelift med ny motor og mere attitude. Sikkerhedspakke med nødbremse er dog ikke standard i grundudgaven.
Annonce

Der er dømt større tandsmil, når den lille, men høje Suzuki Ignis nu får en opstrammer. Her har de japanske designere givet lidt mere bid til fronten, ligesom det er sket med Vitara.

Modellen, der kom på markedet i 2017, har ikke mange konkurrenter. Med mulighed for firehjulstræk, som er en specialitet for biler i denne klasse fra det japanske mærke, og samme frihøjde som netop Vitara, er den noget særligt.

De største ændringer sker dog på motorfronten, hvor Suzuki som mange andre mærker er presset til at optimere motorerne, hvor hybrid-teknologi er med til at strække dråberne.

Benzinmotoren på 1,2 liter har fået en større overhaling, som betyder, at effekten er faldet fra 90 hk til 83 hk. Til gengæld er forbruget 19,3 km/l, som er godkendt efter dagens standard. Det giver en grøn ejerafgift på 500 kroner pr. halvår.

Ignis er stadig Danmarks mindste suv. Den kan endda fås med firehjulstræk, hvis der skal forceres terræn. Foto: Suzuki
Annonce

Mere skub

Her hjælper 12-volts-teknologien med batteri og elmotor med at opsamle energi og giver hjælp til acceleration. Kapaciteten på batteriet er øget fra 3 til 10 Ah. På den måde kan systemet assistere oftere og længere end før, for eksempel under acceleration på motorvej. Føreren skal bare køre, som man plejer, for at hente gevinsten med strøm. En anden nyhed er, at Ignis nu også fås med CVT-automatgear. Det sikrer ifølge Suzuki god acceleration ved lave hastigheder, og det lavest mulige forbrug ved blandt andet landevejskørsel ved kontinuerligt at tilpasse gearingen.

Inden døre er kabinen blevet opdateret med nye farvekombinationer på instrumentbordet og nyt design af instrumentgruppen, hvor det er muligt at følge hybridsystemet arbejde.

Importøren har dog ikke rettet op på en fejl, som har været på modellen fra begyndelsen. Nemlig at en pæn sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og slingrevarsel ikke er en del af standardudstyret i grundmodellen, Club, der starter lige under 140.000 kroner. Her skal du smide yderligere 5000 kroner oveni. De penge er givet godt ud. Ellers er der pænt med udstyr i modelrækkerne, hvor bagsædet endda kan forskydes med 16,5 centimeter i længderetningen.

Næste udstyrstrin er Active og Adventure, der starter fra 157.000 og 166.000 kroner, mens 4WD-modellen All Grip koster fra 180.000 kroner.

Automatgearsmodellen med forhjulstræk starter et par tusinde kroner højere. De faceliftede modeller er hos forhandlerne nu.

Interiøret har fået en let opgradering med nye materialer og instrumenter, der viser hybrid-drivlinjen arbejde. Foto: Suzuki
Annonce
Annonce
Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Sport Fyn: Michelsen ryster posen

Annonce