Annonce
Biler

Mere rækkevidde til verdens mest solgte elbil

Den nye Nissan Leaf har kraftigere batteri end sin forgænger, og det giver bl.a. en bedre acceleration. Foto: Nissan
Med flere end 400.000 solgte biler er Nissan Leaf verdens mest solgte elektriske bil. Til næste år kan du få bilen med meget mere power og lidt længere rækkevidde. Vi havde hellere set meget mere rækkevidde og uændret power.

Asfalten er lun, og vejen bugter sig i snævre sving med Oslo-fjorden på højre side. De fleste steder er der skrappe hastighedsbegrænsninger, men nu og da er der en skarp kurve med god oversigt.

Jeg træder speederen helt i bund, og det inderste forhjul spinder igennem på knastør asfalt ledsaget af Hollywood-sound fra dækkene.

Det er lige i dette sekund, at jeg når at tænke, hvem der har brug for 214 hk i en Nissan Leaf. Spørgsmålet er aktuelt, fordi Nissan nu sender en kraftigere model på gaden. Den har et 62 kWh batteri og hele 214 hk til fordeling mellem de to forhjul.

Den normale Leaf har et mindre batteri på 40 kWh og 147 hk, hvilket er rigeligt til en acceleration på omkring 7,9 sek. til 100 km/t.

Den nye med 214 hk skal blot bruge 7,3 sek., men har så en højere topfart på 157 km/t. mod den lilles 144 km/t.

Annonce

NISSAN LEAF +

Pris: fra 344.300 kr.

Levering: primo 2020

Ydelse: 214 hk.

Drejningsmoment: 340 Nm

0-100 km/t.: 7,3 sek.

Tophastighed: 157 km/t.

Kapacitet: 62 kWh.

Antal celler i batteri: 288.

Maks. opladning via type 2-stik: 6,6 kW.

Maks. opladning via Chademo-stik: op til 100 kW (gælder kun topmodellen e+ Tekna).

Samme lader

Rækkevidden i den kraftige udgave, som hedder Nissan Leaf+, er øget fra 270 til 380 km, men havde det ikke været bedre, hvis den brugbare aktionsradius var øget endnu mere, og effekten var den samme? Medmindre du vælger topudgaven af den nye Nissan Leaf+, så er der tale om samme beskedne lader på 6,6 kW, som sidder i udgaven med 40 kWh batteri. Kun Leaf+ Tekna kan hurtiglades via Chademo-stik med op til 100 KW. Det er en stiktype, der ikke passer særligt godt til mange af de nye hurtigladere, og det er meget ærgerligt, at stikket ikke er af den mere udbredte CCS-type.

Det gøres meget bedre hos bl.a. Kia/Hyundai, hvor e-Soul, e-Niro og Kona Electric lader med CCS-stikket og i øvrigt også har markant længere rækkevidde, nemlig op til 450 km - endda med et batteri, der ikke er meget større (64 kWh).

Langsom ladning

Derhjemme kan man også kun lade med op til 3,7 kW, medmindre man har en ladeboks med såkaldt fasefordeler, der næsten fordobler hastigheden. Ellers tager en opladning omkring 17 timer.

Den type hurtigladere er der ganske vist ikke mange af lige nu, men der er mange på vej rundt omkring i Europa, og det forventes, at der er en hel del i Danmark, når Nissan Leaf+ rammer dansk asfalt lige efter årsskiftet.

Interiøret er der ikke ændret på, og instrumenteringen er således fortsat let at overskue. Foto: Nissan

Lang leveringstid

Med det kraftige batteri er bilen nemlig først til levering næste år, men kan du klare dig med den almindelige Leaf, så kan bilen leveres omgående i Danmark.

Hermed skiller Nissan sig ud fra de andre leverandører af elbiler, der stort set alle har lange leveringstider. Den nye udgave af Leaf er blevet omkring 40.000 kr. dyrere og kendes på et lille E+ i efternavnet. Desuden har bilen en ændret frontspoiler foran, idet bilen har omkring 1 cm mindre frihøjde.

Grundlæggende er der ingen forskel på Leaf med normalt batteri og så den store udgave med længere rækkevidde. Begge har derfor også de samme forsæder, der absolut ikke støtter særligt godt, og hvor man nærmest føler, at man sidder oven på sædet.

I forbindelse med det større batteri er elmotoren også blevet stærkere, så Leaf er blevet markant hurtigere. Foto: Nissan

Behagelig

Bilen er meget rummelig og forholdsvis komfortabel i undervognen. Fælles for de to modeller er også e-pedal, der betyder, at bilen blot kan køres med speederen.

Så snart du letter foden en anelse på speederen, så bremser motoren bilen ned, mens der genereres strøm.

Systemet kræver nogle timers tilvænning, men når først det sidder i speederfoden, ja, så er Leaf nem at køre med speederen alene.

Det siger sig selv, at bremsepedalen stadig er i brug, hvis du pludselig skal stoppe køretøjet.

Nissan Leaf er blevet en meget bedre elbil, takket være det store batteri, men også meget dyrere, og spørgsmålet er, om der ikke findes lidt bedre alternativer i form af elbilerne fra Kia og Hyundai.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce