Annonce
Odense

Mere letbane i Odense er i spil: Regeringens støttepartier kræver penge til anden etape, og minister er ikke afvisende

Tre af regeringens støttepartier, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, kræver penge sat af til at bygge mere letbane i Odense. For nylig kom det frem, at at Odense Letbanes første etape er blevet forsinket cirka fire måneder og derfor først åbner omkring årsskiftet. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Både R, SF og EL vil have en kommende etape to-udvidelse af Odense Letbane skrevet ind i den kæmpe milliardaftale om fremtidens trafik i Danmark, der inden sommerferien ventes forhandlet på plads på Christiansborg. Ifølge transportministeren er der allerede reserveret penge i et tidligere forlig, som kan disponeres til formålet.

Odense: Flere af regeringens støttepartier melder sig nu på banen med krav om, at en kommende etape to af Odense Letbane skal være del af den store investeringsplan for fremtidens trafik i Danmark, som torsdag blev præsenteret af den socialdemokratiske regering.


Vi går ind i forhandlingerne om infrastrukturplanen med det her (letbanens etape to, red.) som topprioritet. Det er et sted, hvor du kan gøre noget både for klimaet, for byudviklingen i Odense og for trængslen.

Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for Radikale Venstre


Annonce

Ikke én eneste gang står Odense Letbane specifikt nævnt i regeringens udspil med titlen Danmark Fremad Infrastrukturplan 2035, men det skal der laves om på, mener regeringens støttepartier Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.

Radikales Venstres transportordfører Rasmus Helveg Petersen kalder det naturligt at benytte anledningen til nu at aftale finansiering af en kommende letbaneudvidelse i Odense, og det bliver en radikal mærkesag i forhandlingerne, understreger han.

- Vi går ind i forhandlingerne om infrastrukturplanen med det her (letbanens etape to, red.) som topprioritet. Det er et sted, hvor du kan gøre noget både for klimaet, for byudviklingen i Odense og for trængslen, siger han.

Rasmus Vestergaard Madsen, Enhedslistens ordfører på transportområdet, er enig.

- Jeg studsede også over, at der ikke var en etape to til letbanen i Odense med i udspillet, og det bliver også et af de krav, vi vil gå til forhandlingerne med, siger han.

Letbanens etape to kort fortalt

  • Etape to, der er ved at blive undersøgt nærmere, består af to forgreninger til etape et, således at etape to-linjen samlet set vil gå fra Seden via Vollsmose over centrum og til Odense Zoo. 
  • Det er dog strækningen ud mod Vollsmose og Seden, som især er i fokus, og som Folketinget har bevilget medfinansiering til at få undersøgt, da den kobles sammen med den påtænkte byudvikling af Vollsmose-området.
  • Linjen er i alt 12,1 km lang – heraf er der 7,7 km nye skinner. Linjen har 14 nye letbanestationer – fem på den sydlige forgrening (fra Vesterbro til Odense Zoo) og ni på den nordlige forgrening (fra Nyborgvej til Seden).
  • I forbindelse med anlæggelsen af etape et er der allerede lagt sporskifter til etape to - dels ved Korsløkke Station og desuden ved Vesterbro Station.
  • VVM-undersøgelsen, der er ved at blive udført, koster 53 millioner kroner. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bevilget 15 millioner kroner i tilskud til undersøgelsen af den nordøstlige gren ud mod Vollsmose og Seden Syd, men bidrager ikke til at få undersøgt forgreningen ud mod Odense Zoo.

Også SF ser gerne flere penge afsat til letbaner. Ikke kun i Odense, men i flere byer, lyder det fra Anne Valentina Berthelsen, der er partiets transportordfører.

- Det bliver for meget sognerådspolitik, når Rasmus Helveg Petersen kun interesserer sig for letbanen i Odense. I SF er vi også meget glade for letbaner, og vi er helt enige i, at den del mangler i regeringens plan. Men letbanen i Odense er ikke vigtigere end i Aarhus og København, og derfor tager vi alle tre projekter med til forhandlingerne.

Er det jeres ambition at finde penge til alle tre byer i en infrastrukturaftale?

- Nu må vi se, hvad vi kan forhandle os frem til. Men der ligger et stort beløb i aftalen, så mon ikke der kan findes penge til alle tre.

R: Giver bedre balance

En såkaldt VVM-undersøgelse af virkningerne på miljøet af en mulig etape to er ved at blive gennemført, men ventes tidligst at være klar sidst på året eller måske først til næste år.

Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har endnu ikke meldt klart ud, om han er for eller imod etape to, og så sent som i oktober sidste år understregede han, at han først vil tage stilling i 2022, når plangrundlaget er blevet undersøgt.

Måling: Flertal er imod etape to

Står det til et flertal af odenseanerne, skal letbanens første etape fra Tarup til Hjallese ikke suppleres med en efterfølgende etape to.

Det viste kort før jul en meningsmåling foretaget af Jysk Analyse for Fyens Stiftstidende.

Et flertal på 51 procent svarede, at det enten er en dårlig idé eller en meget dårlig idé at udvide letbanen med etape to. Tilhængerne udgjorde 31 procent af de adspurgte, som enten mente, at etape to er en god eller meget god idé.

18 procent svarede "hverken eller" eller "ved ikke".

Men det afholder ikke Rasmus Helveg Petersen fra at trække af på en mulig letbaneudvidelse allerede nu.

Letbanens etape et består af 14,5 kilometer spor og 26 stationer. Trods den nylige melding om cirka fire måneder forsinkelse forventes etape et at holde sig indenfor budgettet på ca 3,6 milliarder kroner. Foto: Michael Bager

- Hvis man ikke finansierer nu, så låser man sig selv frem til 2035. Derfor skal der selvfølgelig  afsættes nogle midler til letbanens etape to - man skal i hvert fald forpligte sig politisk til at gøre det, siger han.

Ordføreren tilføjer, at det at få mere letbane ind i den store investeringsplan til over 160 milliarder kroner frem mod år 2035 også vil kunne være med til at rette op på, at regeringens udspil i en radikal optik har for meget fokus på veje og for lidt på kollektiv transport.

-  Vores balance er udfordret af det her. Det er for vejtungt, og der er for lidt kollektiv trafik. Og en af de ting, hvor vi absolut vil se noget andet, end det der står i regeringens plan, det er omkring fase to af letbanen i Odense, fastslår Rasmus Helveg Petersen.

Annonce

Minister: Midlerne er reserveret

Ifølge Rasmus Vestergaard Madsen (EL) er mere letbane i Odense også for Enhedslisten et højt prioriteret ønske i de kommende forhandlinger.

- Det står højt på prioriteringslisten, det er klart. Vi har brug for at sikre, at der også i Odense er et reelt kollektivt alternativ til at tage bilen og dermed modvirke den trængsel, vi ser.

Hvornår ser du gerne, at arbejdet med at bygge etape to sættes i gang?

- Hurtigst muligt.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er ikke afvisende over for støttepartiernes krav om, at der skal findes finansiering til Odense Letbanes etape to. Faktisk er der allerede i et tidligere forlig - den såkaldte Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 - afsat en pulje penge, som ikke er disponeret, men som er tiltænkt at skulle gå til BRT (hurtigbusser i busbaner, red.) og nye letbanetiltag.

- Det betyder ikke, at det ikke kommer med (i infrastrukturplanen, red.), men det betyder, at der er penge reserveret til, at man kan disponere inden for det.

Du er altså enig med regeringens støttepartier i, at der skal afsættes penge til Odense Letbanes etape to?

- Jeg er ikke enig i, at der skal findes flere midler. For midlerne er der allerede til, at man kan disponere. Men det kræver selvfølgelig en prioritering, herunder hvilken rækkefølge det skal komme i, siger Benny Engelbrecht.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Aggressiv vildkat jagter kvarterets andre katte: Har brugt over 10.000 kroner på operationer til sin 11 år gamle kat

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Danmark har over 700 nye smittede for anden dag i træk

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Tre-årige Ayia er hårdt ramt af kræft - nu har forældrene startet en indsamling til de seje sygeplejersker på OUH

Odense For abonnenter

Vera og Gurlis drøm lever: Kæmpe interesse for nyt seniorbofællesskab med elbil og lader til fri afbenyttelse

Assens

Henrik må godt - Camilla må ikke: Byrådskandidat har fjernet store valgbannere fra container ud til trafikeret vej

Kerteminde For abonnenter

Klageregn mod værtshus: Beskyldninger om narkosalg og et 'musikanlæg der slår revner i murene'

Assens

Pludselig lød et brag på skib: Politi og brandvæsen kaldt til havnen

Navne For abonnenter

Oftest stillede spørgsmål: Hvem er manden med skægget? Her får du svaret

Danmark

Torsdagens coronatal: Danmark har over 700 nye smittede for anden dag i træk

Debat

Den grønne omstilling giver større velfærd

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Danmark

Aktiviteter for store og små: Gode tips til efterårsferien for hele familien

Nyborg For abonnenter

Et brag af en nytårsfest endte med fængsel: Ung mand dømt for massive mængder narko

Erhverv For abonnenter

250 arbejdspladser på vej til lille Rørup: Lokale havde luret, at noget stort var på vej - Poul fik manet det i jorden

Odense

Langstrakt fjernvarmearbejde: Hovedvej i Odense spærres for gennemkørsel i flere dage

Annonce