Annonce
Gear

Mere krudt i Audi R8

Audi R8-modellerne får et let facelift, hvor V10-motorerne får flere kræfter at gøre med, mens kølergrillen bliver bredere og lavere. Foto: Audi

Audi R8 får et let facelift med opgraderede V10-motorer, der har større ydelse.

Stadig bedre præstationer. Det er mantraet for topatleter og gælder naturligvis også, når en sportsvogn fra bilernes superliga som Audi R8 får et midtvejsfacelift.

Anden generation af den lave og strømlinende R8'er fra 2015 får nemlig en opgradering, som skal holde den spændstig nogle år endnu, og hvor effekten får et spark opad i både V10- og V10 Plus-modellerne.

Modellerne af Coupé og Spyder 5,2 TFSI-motor V10-motor løftes fra 540 hk til 570 hk og lander på et moment, som hedder 550 Nm, mens V10 Performance får et lille løft, så den nu yder 10 hk mere og lander på 620 hk, hvor momentet er 580 Nm.

I afdelingen for paradediscipliner klarer V8 Coupé 0 til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder og har en topfart på 324 kilometer i timen, mens den største V10 Plus Coupé har værdier, som hedder 3,1 sekunder og 331 kilometer i timen.

Annonce
Bagenden får en anden afrunding i modellen, hvor undervogn og styretøjet også er skærpet. Foto: Audi

Skarpslebet undervogn

Audis hær af motorsportsgale diplomingeniører har dog også arbejdet med undervogn og styretøj, så det skal være blevet mere skarpslebet. Modellernes muligheder for at skræddersy opsætningen udvides med tre nye muligheder til Performance-indstillingen. Her kan vælges de tre ekstra programmer Dry, Wet eller Snow som supplement til de kendte Audi Select-indstillinger. De tilpasser bilens køredynamik mere præcist til underlaget.

En ny stabilitetskontrol betyder tillige, at bilen bremser 1,5 meter kortere ved 100 kilometer i timen og op til fem meter kortere ved 200 kilometer i timen. R8'eren har som standard 19-tommer fælge, der kan opgraderes til lettere 20-tommer kompletfræsede fælge i femegret design.

Som alternativ kan ejeren også opgradere med keramikbremser frem for stålskiver. I forvejen er stabilisatoren på forakslen nu fremstillet i kulfiberforstærket kunststof, hvilket skærer to kilo af vægten.

Inden døre er der lagt op til, at man kan gøre bilen mere personlig i såvel Coupé som Spider. Foto: Audi

Tre eksteriør-pakker

Set udefra byder de faceliftede modeller på en let ændret front med en lavere og bredere grill, hvor mærkets hofdesigner, Marc Lichte, har videreført den nye designlinje fra resten af programmet og samtidig giver et hint til Audi ur-Quattroen fra starten af 1980'erne med smalle slidser mellem singleframe-grillen og kølerhjelmen, der har direkte referencer til det historiske sportsvognsikon.

Agterude byder modellen på et nyt, markant luftgitter, som udgør den nederste afslutning på diffuseren og er trukket langt op. Selv under motorhjelmen er der opgraderet med en ny afdækning af luftfilteret, som enten er i kunststof eller kulfiber.

Alt efter motorvarianten kan man nu vælge mellem tre eksteriør-pakker, som sætter forskellige fingeraftryk på blandt andet spoilere og panellister. Audi-ringe og andre logoer kan som ekstraudstyr også lakeres i sort højglans lak.

Som i resten af modelprogrammet får R8'erne også nye modelbetegnelser. Det er dog kun i detaljer, så de nu hedder R8 Coupé/Spyder V10 Quattro eller Performance Quattro.

Danske priser kendes endnu ikke for de nye modeller, der kan bestilles i løbet af første kvartal 2019.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce