Annonce
Gear

Mere karakter til Mercedes V-Klasse

Den faceliftede Mercedes V-klasse kan kendes på en let bredere og mere markant front, som kan fås med adaptive full LED-forlygter. Foto: Mercedes

V-Klasse-minibussen fra Mercedes får en midtvejsopgradering og skal danne basis for en kommende elektrisk udgave.

Designere og teknikere hos Mercedes øjnede nye muligheder i markedet, da minibussen Viano skulle lanceres i en ny generation for fem år siden. Den blev gjort mere personvognsagtigt og skiftede navn til V-Klasse, som blev hentet frem fra gemmerne.

Det udtryk bliver nu pudset af med et midtvejsfacelift, hvor V-klassen ikke alene får en mere markant front, men også et interiør med elementer fra den ligeledes faceliftede C-Klasse - og også opgraderede motorer og mere sikkerhedsudstyr.

Inden døre bliver der skruet yderligere op for charmen med mulighed for mere luksus i den sekspersoners minibus, der ud over de mere civiliserede familieversioner mange steder er brugt som shuttlebus af for eksempel hoteller. Det betyder, at anden sæderække nu kan bestilles med de luftventilerede sæder med massage som i den store S-Klasse.

Bag rattet vil føreren nu kunne spotte et instrumentbord med de runde turbineformede luftdyser og nye kontakter.

Annonce
Minibussen fra Mercedes kan nu opgraderes med bagsæder fra den store S-klasse, som byder på massage. Foto: Mercedes

Opgraderede motorer

På motorfronten spiller V-Klasse ud med de optimerede dieselmotorer i V250d på 190 hk og i V300d på 239 hk. De klarer begge 17,0-15,9 km/l, alt efter udstyr. Det er motorer, som producenten lover er både mere miljøvenlige og støjsvage og med færre resonanser. Den syvtrins automatgearkasse bliver nu erstattet med et nitrins af slagsen.

Udstyrspaletten omfatter en lang række muligheder, der strækker sig fra otte-ni-sæders indretning til AMG-sportspakke. Samtidig er der mulighed for en række avancerede hjælpe- og sikkerhedssystemer. Det gælder blandt andet adaptive full LED-forlygter, der kan oplyse dele af vejen ved modkørende uden at blænde helt ned, og Crosswind Assist, der kompenserer for sidevind.

Samtidig er der varianter med firehjulstræk, tre akselafstande og campingbussen, Marco Polo, der er en konkurrent til VW California, og som kommer senere på året.

Inden døre får C-klassen nu elementer fra interiører i den faceliftede C-klasse. Foto: Mercedes

Buzz-konkurrent

Platformen kommer også til at danne basis for en elektrisk minibus. Konceptet for denne, kaldet "Concept EQV", præsenteres på det kommende internationale motorshow i Genève til marts. Den ventes på banen i 2022.

Der foreligger ikke oplysninger om danske priser eller udstyr for den faceliftede V-Klasse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce