Annonce
Middelfart

Mere brolukning: Den gamle Lillebæltsbro spærres også de to sidste weekender i november

Arbejdet med at renovere Den gamle Lillebæltsbro genoptages på tirsdag klokken 20 og fortsætter efter planen 35 uger frem. Den nye projektchef Janie Ipsen håber dog, entreprenøren får dispensation til at støje helt frem til klokken 22, hvilket muligvis kan forkorte lukningen af broen. Foto: Peter Leth-Larsen
  • Vejdirektoratet holder fast i den nye tidsplan, som lukker broen 35 uger.
  • På tirsdagens møde med Middelfarts handlende måtte den nye projektchef Janie Ipsen samtidig lægge to weekender til, nemlig når den store afskærmning til togene skal pilles ned i november.

Middelfart: Sidste års omfattende forsinkelser af arbejdet på Den gamle Lillebæltsbro, fik Vejdirektoratet til at melde ud, at der ventede yderligere 43 ugers lukning af broen i 2019 og eventuelt 2020.

Den 14. januar kunne Vejdirektoratet dog fortælle, at det hen over vinteren var lykkedes at optimere tidsplanen og nedbringe lukningen til 35 uger, nemlig fra den 29. januar til 1. oktober.

Den plan holdt den nye projektleder Janie Ipsen fast i, da hun tirsdag morgen på Kulturøen mødtes med Middelfarts handlende, der mildest talt har været frustreret over, at det ikke er lykkedes entreprenøren at overholde den oprindelige plan på 20 ugers lukning i 2018 og 20 uger i 2019.

Janie Ipsen måtte dog også fortælle de handlende, at det bliver nødvendigt at lukke broen for kørende trafik de sidste to weekender i november for at fjerne sikkerhedsafskærmningen mellem broarbejderne og togene.

Annonce

Så meget har Vejdirektoratet søgt Styrelsen for Patientsikkerhed om at få lov til at støje

Der opereres med to perioder:29. januar - 16. juni 2019 (nedbrydningsperioden): Alle ugens dage klokken 7.00 - 22.00, støjniveau på 75 decibel 17. juni - 2. oktober 2019 (genopbygningsperioden): Alle ugens dage klokken 7.00 - 18.00, støjniveau på 75 decibel Alle ugens dage klokken 18.00 - 22.00, støjniveau på 50 decibel Der planlægges ikke støjende arbejder i natperioden klokken 22.00 - 7.00.Middelfart Kommune, der er myndighed på området, har endnu ikke fået svar fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Håber på optimering

Den nye 35 ugers arbejdsplan er lavet ud fra projektets nuværende dispensation, hvor det er tilladt at støje med 70 dB fra klokken 07.00 til 18.00 alle ugens syv dage.

Vejdirektoratet har dog søgt Middelfart og Fredericia kommuner om at få lov at støje med 75 dB i nedbrydningsperioden helt til klokken 22 og med 50 dB i den efterfølgende periode i tidsrummet 18.00 til 22.00.

Kommunen har endnu ikke fået svar fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Bliver det et ja, håber Janie Ipsen, at man kan reducere de planlagte 35 ugers lukning af broen.

Hun er dog yderst forsigtig med at byde på omfanget.

- Jeg vil nødigt sige noget, jeg ikke kan holde, men det kan blive nogle få uger, siger den nye projektleder.

Hun gør dog samtidig opmærksom på, at den nye 35-ugers plan er forbundet med usikkerhedsmomenter.

- Vi har i planen forsøgt at tage højde for regn og frost, men et helt usædvanligt vejrlige vil kunne betyde, at der skal bruges ekstra tid på inddækning. Desuden kender vi ikke betonens præcise beskaffenhed, før vi når ned i den. Broen er præget af sin høje alder, og i vores tidsplan på 35 uger har vi taget udgangspunkt i de erfaringer, vi fik i 2018. Nu håber vi bare, at det ikke står endnu værre til på den sidste del, siger Janie Ipsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce