Annonce
Gear

Mercedes lukker for den varme luft

Airscarf, som kan sende kold eller varm luft ud gennem nakkestøtterne, er nærmest blevet et varemærke for de åbne Mercedes-modeller, her den nye C-klasse cabriolet, hvor man kan køre med høj fart på kolde aftener uden træk. Fotos: Mercedes

Retssag. Mercedes må ikke sælge cabrioleter med omstridt nakke-ventilation i et halvt år

Annonce

Bilhistorien er fuld af skæve fortællinger. Men få slår Airscarf-sagen, som i disse uger udspiller sig i de internationale medier.

Efter årelang behandling har Bundesdomstolen i Karlsruhe nemlig bestemt, at Mercedes frem til juletid i år ikke må sælge biler med Airscarf på det tyske prestigemærkes åbne modeller. Bag det elegante navn gemmer der sig en funktion, som kan blæse varm eller kold luft ud fra nakkestøtten, så cabriolet-føreren kan drøne forbi på motorvejen og stadig beholde en cool - eller hot - attitude.

Udstyret, som er blevet et symbol på stjernemærkets eksklusivitet, er ellers gået som varmt brød på en kold dag, siden det for første gang kunne fås i den lille Mercedes SLK roadster i midten af 1990'erne, og det har i tidens løb også kunnet fås til modeller som SLC, SL SLS, C klasse cabriolet, E-klasse cabriolet og S-klasse cabriolet.

Imidlertid har en strid om rettighederne til patentet nu sat en stopper for den varme luft.

De tilhører en hr. Ludwig Schatzinger, som er manden bag Airscarf. Og den tyske delstatsdomstol har i maj efter 10 års retsligt tovtrækkeri nu altså afsluttet sagen, som munder ud i, at Mercedes får en bøde på 250.000 euro - eller, hvad der svarer til 1,9 mio. kr. - og forbud mod at må sælge biler med Airscarf, mens hr. Ludwig Schatzinger får et ukendt beløb.

Men afgørelsen gælder kun i Tyskland og kun frem til 25. december 2016, hvor patentet udløber. Det betyder, at fabrikken indtil da blokerer funktionen på de nye og brugte biler, som sælges fra forhandlerne.

Men den kan aktiveres igen, når patentet udløber. Biler, som allerede er leveret og kører på vejene, er ikke omfattet.

Det er helt sikkert ikke en sag, som huer de ellers pertentlige diplomingeniører hos Mercedes i Stuttgart.

Det er ikke oplyst, hvordan hr. Ludwig Schatzinger har reageret - eller snarere hans advokatfirma. Sagen er nemlig ikke rejst af ham personligt, men af et firma, som har specialiseret sig i at kæmpe for patentrettigheder.

Brancheiagttagere frygter nu, at den vil skabe præcedens, så der kommer en række sager, som vil give problemer for bilfabrikker eller underleverandører, der lancerer nye teknologier, fordi de kan risikere at komme i ilden hos advokatfirmaer, som vejrer muligheden for udvide forretningen. På den anden side er der folk som opfinderen her, der får retsligt medhold og en pose penge. De tyske Mercedes-kørere med åbne biler må derimod rulle kraven lidt længere op omkring ørerne.

Den lille SLK roadster fra 1990'erne var den første Mercedes-model, der kunne fås med Airscarf.
Annonce

Om Airscarf

Systemet Airscarf fungerer med ventilation i nakkestøtterne, som virker op til 120 km/t. Her kan man få både kold og varm luft i nakken.

Det har kunnet fås - eller findes til - Mercedes SLK, SLC, SL, SLS, C-Klasse cabriolet, E-Klasse cabriolet og S-Klasse cabriolet.

Peugeot har haft et lignende system kaldet Airwave, mens bl.a. Audi A5 Cabriolet også har kunnet bestilles med et nakkevarmesyste

Den store Mercedes S-klasse cabriolet er en af de seneste modeller, der også tilbyder ventilation fra nakkestøtterne.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce