Annonce
Biler

Mercedes E-Klasse skruer op for højteknologien

Den store Mercedes E-Klasse får et omfattende facelift, som blandt andet omfatter en fartpilot, der kan se trafik, inden føreren opdager den.

Der er i høj grad lagt vægt på de indre værdier, når den store Mercedes E-Klasse får et facelift inden for de næste par måneder. Her åbner det tyske prestigemærke nemlig for en mulighed for en række nye sikkerheds- og infotainmentsystemer.

Det står klart, efter at Mercedes har sluppet et par billeder af den formummede E-Klasse løs. De viser en stribe modeller til test i amerikanske Las Vegas.

Modellen vil kunne fås med en række avancerer hjælpefunktioner. Det gælder blandt andet Active Distance Assist Distronic, som er en fartpilot, der kan indpasse bilens hastighed til den forankørende trafik, endda før føreren ser den. Det sker ved hjælp af live-opdateringer om trafikken, og den virker op til 100 kilometer i timen.

Annonce

Mercedes E-Klasse

Modellen er nu produceret i fem generationer.

Den første kom på banen i 1993 og den seneste i 2017.

Digital instrumentering

Her er også automatisk nødbremse, som virker ved svingmanøvrer, blindvinkel-assistent, der også fungerer, når bilen holder stille, så man ikke åbner døren op i cyklister, sving-assistent, der hjælper ved undvigemanøvrer, samt sidekameraer, der holder øje med bilen langs siderne.

Inden døre kommer der også et nyt rat, mens den digitale instrumentering med to skærme på 10,25 tommer, som vi kender i dag, bliver standard. Her bliver ud over det stemmestyrede MBUX-system med Augmented Reality, som kan smelte for eksempel navigationssystemet og videooptagelser af vejen sammen, også interiør-assistent, som kan reagere på gestikulering. Klimaanlæg og sædemassagen kan også sættes op i programmer, der skal spille sammen med individuelle fitness og velvære opsætninger. Her er flest muligheder i modellerne med 48-volts-systemer eller plug-in-hybrider, hvor der er et større batteri at arbejde med.

Flere plug-in-hybrider

Samtidig kommer der et nyt system til overvågning af kvaliteten af den luft, som trækkes ind i kabinen. Det er noget, som især er relevant, når man færdes i de store byer. På de ydre linjer kommer der en let opgradering af modellen, der kom på banen i 2017, og som får nye full LED-forlygter, der standard, sammen med nye LED-kørelys.

E-Klassen fik opgraderet motorprogrammet i fjor med nye fire- og sekscylindrede motorer, men flere er på vej, men den delvist elektrificerede del udbygges, så der snart vil være syv plug-in-hybrid-varianter, der også omfatter de firehjulstrukne 4Matic-modeller og stationcars.

Den nye model i taxa-klassen får mulighed for nyt avanceret sikkerhedsudstyr som fartpilot, der ved hjælp af trafikopdatereringer indpasser bilen efter den forankørende trafik, inden føreren kan se den. Foto: Mercedes
E-Klassen fik flere nye motorer i fjor. Men programmet med især delvist elektrificerede modeller udbygges, så der kommer syv plug-in hybrider. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce